Robert Redfordin elokuvat Suomessa

Paul Newman ja Robert Redford elokuvassa Puhallus - kuva: Universal

76-vuotiaan Robert Redfordin yhdeksäs ohjaustyö The Company You Keep – ikuiset liittolaiset ei saanut tänä vuonna Suomessa elokuvayleisöä liikkeelle teattereihin, eikä juuri missään muuallakaan. Elokuun 9. päivänä Suomessa videolevitykseen tuleva elokuva on hyvä tekosyy tehdä katsaus Redfordin elokuvien menestykseen Suomen elokuvateattereissa.

Katsojatilastoja on Suomessa kerätty järjestelmällisesti vasta vuodesta 1971 lähtien. Ennen tuota vuotta Redford oli näytellyt jo yli kymmenessä elokuvassa, joista ylivoimaisesti suurin menestys oli ollut George Roy Hillin ohjaama lännentarina Butch ja Kid – auringonlaskun ratsastajat (1969), jonka toisessa pääroolissa nähtiin Paul Newman.


1970-luku

Redfordin, Newmanin ja George Roy Hillin toinen yhteistyö oli veijarikomedia Puhallus (1973), joka oli valtavan suuri yleisömenestys erityisesti Yhdysvalloissa. Inflaatioon suhteutettuna Hillin elokuva on Yhdysvaltain historian 19. katsotuin. Suomessa se tuli teattereihin huhtikuussa 1974 ja veti kaikkiaan 573 088 katsojaa, häviten vuoden ensi-illoista vain Franklin J. Schaffnerin ohjaamalle Papillonille (1973). Kaikista 1970-luvun ensi-illoista Puhallus oli Suomessa seitsemänneksi katsotuin.

George Roy Hillin kanssa Redford teki vielä kolmannenkin filmin, tällä kertaa ilman Newmania. Kyseessä oli 1920-luvulle sijoittunut lentäjäaiheinen Suuri Waldo Pepper (1975). Käsikirjoittajana oli Butchin ja Kidin kynäillyt William Goldman, joka kirjoitti myöhemmin Redfordin elokuvista myös Presidentin miehet- ja Yksi silta liikaa -filmit. Suuri Waldo Pepper joka tapauksessa jäi melko vaisuksi menestykseksi 43 247 katsojallaan.

Samana vuonna Puhalluksen kanssa Redford nähtiin Suomen valkokankailla myös kolmessa muussa ensi-illassa. Sydney Pollack oli ohjannut Redfordia jo Tyttö oli jokaisen -draamassa vuonna 1966, ja yhteistyö sai jatkoa vuonna 1973 politiikkaakin käsitelleellä draamalla Parhaat vuotemme, jossa Redfordin vastanäyttelijänä oli Barbra Streisand. Parhaat vuotemme tuli Suomen teattereihin vain pari viikkoa Puhalluksen ensi-illan jälkeen ja jäi tietysti sen jalkoihin. Siitä huolimatta katsojia kertyi 115 204.

Täysin näiden kahden varjoon jäi Michael Ritchien ohjaama Valtapeli (1972), joka päätettiin ottaa myös Suomen teattereihin nimenomaan Puhalluksen ja Parhaiden vuosiemme menestyksen jälkeen. Teattereihin se saapui 29. marraskuuta, mutta katosi hyvin nopeasti jättäen jälkeensä vain 7 443 myytyä lippua.

Jack Claytonin ohjaama, Redfordin ja Mia ”Rosemaryn painajainen” Farrow'n tähdittämä filmatisointi F. Scott Fitzgeraldin Kultahattu-klassikkoromaanista tuli teattereihin heinäkuun lopulla. Katsojia kertyi 91 317, siis enemmän kuin Baz Luhrmannin tämänvuotiselle ökykalliille 3D-filmatisoinnille samasta aiheesta.

Tyttö oli jokaisen- ja Parhaat vuotemme -elokuvien välissä Redford oli tehnyt Pollackin kanssa länkkäritarina Jeremiah Johnsonin (1972), josta oli alkujaan kehitelty Clint Eastwoodin ja Sam Peckinpahin yhteistä projektia. Täysin Redfordin varaan rakennettu elokuva nähtiin Suomessa tuoreeltaan ja katsojia kertyi 51 896. Samana vuonna Eastwood teki Joe Kidd -lännentarinan, joka meni 156 472 katsojalle.

Pollackin ja Redfordin neljäs yhteinen elokuva oli CIA-jännäri Korppikotkan kolme päivää (1975), jota oli ennen Suomen-ensi-iltaa esitetty vain Yhdysvalloissa. Klassikon maineesta nauttiva elokuva saikin suomalaiset liikkeelle, tarkemmin sanottuna 107 382 heistä. Seuraava yhteistyön tulos oli ex-rodeotähdestä kertova Valaistu ratsumies (1979). Naispääosassa nähtiin Jane Fonda, jonka kanssa Redford oli tehnyt pääroolit jo Gene Saksin romanttisessa komediassa Paljain jaloin puistossa (1969). Tämänkertainen yhteistyö houkutteli teattereihin 47 892 katsojaa.

Poikkeuksellista kyllä, Alan J. Pakulan ohjaama, Watergate-skandaalia käsitellyt Presidentin miehet (1976) ei mennyt Suomessa lainkaan niin hyvin kuin neljän Oscarin voittajalta olisi voinut odottaa. Katsojia tuli vain 60 165, vaikka pääosassa oli Puhalluksen Redford ja Papillonin Dustin Hoffman.

Richard Attenboroughin ohjaama Yksi silta liikaa (1977) oli nimekkäitä näyttelijöitä pursuava, suursuosiosta nauttineeseen 2. maailmansota -genreen sijoittunut filmi, jota saatiin Suomeen odotella puolisen vuotta sen ensi-illan jälkeen. Kun Redford, Sean Connery, Ryan O'Neal, Gene Hackman, Dirk Bogarde, Michael Caine, Anthony Hopkins, Hardy Krüger, Liv Ullmann ja Laurence Olivier lopulta saapuivat Suomen valkokankaille yhdessä ja samassa elokuvassa, katsojia kertyi vain 96 359. Connery oli Bondien myötä valtava tähti myös meillä, O'Neal oli naurattanut naisia Love Storyssa, Paperikuussa sekä Barry Lyndonissa, kun taas Olivier oli jo elävän legendan maineessa. Kaiken kukkuraksi Michael Caine oli juuri nähty menestyksekkäässä 2. maailmansota -elokuvassa Kotka on laskeutunut (1976), jonka näki meillä 129 237 lipunostajaa.

Jane Fonda ja Robert Redford elokuvassa Paljain jaloin puistossa - kuva: Paramount

1980-luku

Paul Newmania Lannistumattossa Lukessa (1967) ohjanneen Stuart Rosenbergin kanssa Redford teki Lannistumattoman Luken tavoin vankilamaailmaan sijoittuneen elokuvan Brubaker – kiveäkin kovempi (1980), joka meni hyvin Yhdysvalloissa, mutta jäi meillä vain 39 616 katsojan jutuksi. Mikään erityisen merkittävä menestys ei ollut Rosenbergin tunnetuimpiin ohjaustöihin lukeutuva The Amityville Horror -kauhufilmikään, joka sai Suomessa nimekseen Luojan tähden paetkaa!, elokuvan englanninkielisen mainoslauseen käännöksen. Moni myös pakeni elokuvateattereista, sillä katsojamäärä jäi 57 901:een.

Redford debytoi ohjaajana Alvin Sargentin käsikirjoittamalla perhedraamalla Tavallisia ihmisiä (1980), jossa hän ei itse näytellyt. Donald Sutherland, Mary Tyler Moore, Timothy Hutton ja Judd Hirsch saivat tilaisuuden loistaa ja niin he myös tekivät, kolmen viimeisen napatessa rooleistaan Oscar-ehdokkuudet ja Huttonin jopa voittaessa parhaasta sivuosaroolista. Lisäksi Oscarit irtosivat parhaasta käsikirjoituksesta, elokuvasta ja ohjauksesta. Redfordista tuli siis Oscarilla ohjauksesta palkittu näyttelijä, eikä vain sitä, vaan myös esikoisohjauksestaan Oscarin voittanut tekijä.

Pikkurahalla tehty elokuva oli vuoden 11. suurin hitti Pohjois-Amerikassa. Nykydollareissa sen saalis Pohjois-Amerikasta olisi reilut 166 miljoonaa dollaria. Suomalaisetkin ottivat elokuvan omakseen; meillä katsojia kertyi kaikkiaan 189 544. Suomeen elokuva tuotiin maaliskuun alussa, kolmisen viikkoa ennen sille voitokasta Oscar-gaalaa.

Tavallisten ihmisten jälkeen Redford vietti hiljaiseloa useamman vuoden, kunnes palasi valkokankaille Barry Levinsonin baseball-draama Voittajan paluun (1984) pääosassa. Suomessa se ei herättänyt huomiota, katsojia kertyi vain 13 119, kun taas Pohjois-Amerikassa se oli vuositilastoissa viidentoista katsotuimman joukossa.

Toiseksi eniten yleisöä Redfordin elokuvista Suomessa on saanut Sydney Pollackin ohjaama Minun Afrikkani (1985), jonka naispääosaroolin näytteli Meryl Streep. Alkuvuodesta 1986 Suomeen saapunut elokuva meni 436 350 katsojalle. Saman vuoden ensi-illoista paremmin meni vain Ere Kokkosen ohjaama Uuno Turhapuro muuttaa maalle, jonka näki 556 519 suomalaista. Kaikista 1980-luvun elokuvista Minun Afrikkani oli 16. katsotuin.

Tämän valtavan menestyksen jälkeen Redford oli jälleen haluttu näyttelijä – ja erittäin hyvin palkattu. Ghostbusters-elokuvien Ivan Reitmanin ohjaama Vaaralliset yhdessä (1986) oli romanttinen rikoskomedia, jossa Redford sai seuraa Debra Wingeristä ja Daryl Hannahista. Tämäkin elokuva ylsi kotimaassaan vuositilastojen viidentoista parhaan joukkoon. Suomesta katsojia löytyi 63 212, jolla pääsi vuositilastoissa 19. sijalle.

Reitmanin kanssa tehdyn filmin jälkeen Redford palasi ohjaajaksi Milagron niityillä (1988), jossa hän ei itse näytellyt. Kun tähtiä ei ollut, ei tullut myöskään katsojia, edes Pohjois-Amerikasta. Suomessa elokuva kiinnosti vain 9 813 lipunostajaa.


1990-luku

Milagron niittyjen jälkeen Redford palasikin yhteen Pollackin kanssa tekemään Kuubaan sijoittuvan Havannan (1990). Elokuva sai Suomessa liikkeelle 40 279 katsojaa, mutta Pohjois-Amerikassa se floppasi, kuten ehkä Kuuba-aiheiselta elokuvalta odottaa saattoikin. Redfordin seuraava elokuva oli sitten sitäkin suurempi menestys. Phil Alden Robinsonin ohjaama Sneakers (1992) oli vahvasti tietokonemaailmaan sijoittunut pikkujännäri nerokkaista varkaista. Pohjois-Amerikassa elokuva oli vuositilastojen 30:s, mutta Suomessa elokuva oli vuositilastojen 20:s saatuaan 82 695 katsojaa.

Samana vuonna Sneakersin kanssa valmistui myös Redfordin oma ohjaustyö Ja keskellä virtaa joki. Pääroolin näytelleen Brad Pittin yhdennäköisyys tuonkertaisen ohjaajansa kanssa oli ja on yhä silmiinpistävä. Kuvauksesta Oscarin voittanut elokuva ei mennyt Pohjois-Amerikassa kovinkaan paljon heikommin kuin Sneakers, mutta Suomessa tilanne oli toinen. Redfordin kolmas ohjaustyö kelpasi täällä vain 9 013 katsojalle.

Ennen kuin Ja keskellä virtaa joki ehti Suomessa ensi-iltaan, meillä oli jo nähty Adrian Lynen ohjaama eroottissävytteinen Vain yksi yö (1993), joka oli suuri menestys ympäri maailman. Redford näytteli rikasta miestä, joka tarjosi Woody Harrelsonille miljoona dollaria siitä hyvästä, että tämä antaisi Demi Mooren näyttelemän vaimonsa hänen seurakseen yhdeksi yöksi. Roolistaan neljän miljoonan dollarin palkkion kuitannut Redford teki Lynen elokuvassa näkyvimmän roolinsa pitkään aikaan: Pohjois-Amerikassa vuoden kuudenneksi katsotuin elokuva, Suomessakin vuositilastojen kahdeksas 170 122 katsojallaan.

Redfordin seuraava filmi oli hänen ohjaamansa Tupla ja kuitti (1994), jossa hän ei näytellyt lainkaan. Kovasti kiitoksia ja neljä Oscar-ehdokkuutta, mm. parhaasta elokuvasta ja ohjauksesta Redfordille, saanut elokuva tuli Suomeen kolmisen viikkoa ennen Oscar-gaalaa ja pyöri 12 539 katsojalle. Jon Avnetin ohjauksessa tehty draama Aina lähelläsi (1996) tarjoili romantiikkaa Redfordin ja Michelle Pfeifferin välillä. 69 716 katsojaa, Pohjois-Amerikassa vuositilastojen 31. sija.

Tavallisten ihmisten jälkeen Redfordin omista ohjaustöistä parhaiten on menestynyt Hevoskuiskaaja (1998), jossa ohjaaja itse näytteli pääroolin. Kyseessä oli myös ensimmäinen elokuva, jossa nuori Scarlett Johansson teki mainitsemisen arvoisen roolin. Redfordin ja Kristin Scott Thomasin romantisointia kävi katsomassa peräti 121 540 suomalaista. Maailmanlaajuisesti elokuva keräsi yli 185 miljoonan dollarin lipputulot.

Robert Redford ja Charlize Theron Bagger Vance -elokuvan kuvauksissa - kuva: Fox


2000-luku

Ohjaamaansa golf-tarinaan Bagger Vance – viheriön legenda (2000) Redford sai houkuteltua suuria nimiä; Will Smithin, Matt Damonin ja Charlize Theronin. 60 miljoonaa dollaria maksanut elokuva ei kuitenkaan saanut yleisöä liikkeelle Pohjois-Amerikassa, jonka ulkopuolella levitys jäi melko pienimuotoiseksi. Suomessakin elokuva nähtiin, mutta sen katsojaluku ei ole säästynyt. Suurelle yleisölle elokuva ei kuitenkaan kelvannut, sillä vuoden katsotuimpien elokuvien joukosta sitä ei löydy.

Vuonna 2001 Redford näytteli kahdessa suuren budjetin viihde-elokuvassa, Rod Lurien Viimeisessä linnoituksessa ja Tony Scottin Spy Gamessa. Viimeisen linnoituksen tekemisestä Redford otti vastaan 11 miljoonan dollarin palkkion, joka lienee ollut suurin syy siihen, miksi hän elokuvan yleensä edes teki. Suomessa Lurien elokuvan näki 2 108 lipunostajaa, ja menestys oli muuallakin hyvin heikkoa. Spy Gamessa Redford näytteli Ja keskellä virtaa joki -elokuvansa tähden Brad Pittin kanssa, josta oli sittemmin tullut Redfordia huomattavasti merkittävämpi nimi lippuluukuilla. Suomessa elokuva tavoitti 30 768 katsojaa, maailmanlaajuisesti lipputuloja kertyi noin 145 miljoonan dollarin verran.

Redfordin seuraava elokuva oli Pieter Jan Bruggen ohjaama jännitysdraama The Clearing (2004), joka ei päässyt Suomessa teatterilevitykseen, eikä menestynyt mainittavasti muuallakaan. Lasse Hallströmin ohjaama Kesken jäänyt elämä (2005) sen sijaan tuli meilläkin valkokankaille, mutta Redfordin, Jennifer Lopezin ja Morgan Freemanin nimet kiinnostivat vain 10 035 katsojaa. Gary Winickin live action -elokuvassa Lotta ystäväni (2006) Redfordilla oli äänirooli, kuten Julia Robertsillakin. Suomessa elokuvaa esitettiin dubattuna 37 598 katsojalle.

Poliittisen trillerin pariin Redford palasi Lions for Lamb -elokuvallaan (2007), jossa hänen rinnallaan päätehtävissä nähtiin Meryl Streep ja Tom Cruise. Minun Afrikka -elokuvan tähtien näkeminen yhdessä ei nyt enää kiinnostanut lainkaan samalla lailla kuin parikymmentä vuotta aikaisemmin. Elokuva oli kohtuullinen menestys maailmanlaajuisesti, mutta ainakaan Suomessa sitä ei voinut hitiksi sanoa: katsojia kertyi vain 5 728.

Lions for Lambin jälkeen Redford piti vuosien tauon näyttelemisestä ja ohjaamisesta. Abraham Lincolnin salamurhan jälkeiseen salaliitto-oikeudenkäyntiin pureutuva Salaliittolainen (2011) oli hänen ohjaamansa, mutta tällä kertaa hän ei esiintynyt kameran edessä. Siitä pitivät huolen James McAvoy, Robin Wright, Kevin Kline, Evan Rachel Wood, Tom Wilkinson, Justin Long, Danny Huston ja Alexis Bledel. Lincolnia käsittelevä elokuva Oscar-palkitulta ohjaajalta nimekkäine näyttelijöineen ei mennyt kaupaksi. Maailmanlaajuisesti lipputuloja kertyi vain noin 15 miljoonan dollarin edestä, mutta eipä budjettikaan ollut 25 miljoonaa suurempi. Ensimmäistä kertaa Redfordin ohjaustyö ei saanut teatterilevitystä Suomessa, vaan tuli suoraan videolevitykseen.

Salaliittolaisen myötä Redfordin innostus ohjaamiseen on kuitenkin palannut, sillä uran yhdeksäs ohjaustyö valmistui viime vuonna. The Company You Keep – ikuiset liittolaiset ei sekään onnistunut saamaan yleisöä liikkeelle. Poliitiikkaa ja moraalia käsitelleen elokuvan päätehtävissä nähtiin ohjaaja itse yhdessä Shia LaBeoufin, Julie Christien, Nick Nolten, Sam Elliottin, Brit Marlingin, Brendan Gleesonin, Terrence Howardin, Chris Cooperin, Stanley Tuccin ja Anna Kendrickin kanssa. Lähes yhtä paljon rahaa Italian kuin Yhdysvaltain lippuluukuilla tehneen elokuvan maailmanlaajuiset lipputulot jäivät 15 miljoonaan dollariin. Suomen teattereihin elokuva tuli tämän vuoden huhtikuussa, mutta hävisi sieltä hyvin nopeasti kerättyään avausviikonloppunaan vain 1 544 katsojan yleisön.

Redfordin tuorein elokuva on J.S. Chandorin (Margin Call) ohjaama ja käsikirjoittama All Is Lost (2013), jossa Redford on elokuvan ainoa näyttelijä. Yksinään purjeveneessään myrskyävää merta vastaan taistelevasta miehestä kertova filmi lähtee lokakuussa teatterilevitykseen Pohjois-Amerikassa. Ensi vuonna Redford aikoo saada valmiiksi itsensä ja Nick Nolten tähdittämän kertomuksen kauan erossa olleiden kavereiden yhteisestä patikkaretkestä. Sen lisäksi Redfordilla on Alexander Piercen osa Captain America: The First Avenger -elokuvan jatko-osassa, jonka Anthony ja Joe Russo ohjaavat.


Yhteenveto

Redfordin elokuvat ohjaajana ja/tai näyttelijänä ovat saaneet Suomen elokuvateattereista yhteensä 2 525 341 katsojaa, josta hänen omien ohjaustöittensä osuus on 348 177. Kokonaiskatsojamäärästä 1970-luvulla ensi-iltansa saaneiden elokuvien osuus on peräti 1 171 252 katsojaa.

 Ohjaajista menestyksekkäimmät työkumppanivat ovat olleet Sydney Pollack (799 003 katsojaa kuudella elokuvalla) ja George Roy Hill (616 335 katsojaa kahdella elokuvalla).

Tilastoidun historian aikana Redfordin näyttelijätöistä on Suomessa ilman valkokangaslevitystä jäänyt vainThe Clearing (2004), ohjaustöistäkin ainoastaan Salaliittolainen (2011).

 

Redfordin elokuvien katsojaluvut Suomessa

ELOKUVA VUOSI ENSI-ILTA OHJAUS KATSOJIA
Puhallus 1973 26.04.1974 George Roy Hill 573 088
Minun Afrikkani 1985 28.02.1986 Sydney Pollack 436 350
Tavallisia ihmisiä 1980 06.03.1981 Robert Redford 189 544
Vain yksi yö 1993 14.05.1993 Adrian Lyne 170 122
Hevoskuiskaaja 1998 28.08.1998 Robert Redford 121 540
Parhaat vuotemme 1973 12.04.1974 Sydney Pollack 115 204
Korppikotkan kolme päivää 1975 14.11.1975 Sydney Pollack 107 382
Yksi silta liikaa 1977 16.12.1977 Richard Attenborough 96 359
Kultahattu 1974 28.07.1974 Jack Clayton 91 317
Sneakers 1992 22.01.1993 Phil Alden Robinson 82 695
Aina lähelläsi 1996 26.07.1996 Jon Avnet 69 716
Vaaralliset yhdessä 1986 17.10.1986 Ivan Reitman 63 212
Presidentin miehet 1976 28.07.1976 Alan J. Pakula 60 165
Jeremiah Johnson 1972 24.11.1972 Sydney Pollack 51 896
Valaistu ratsumies 1979 04.04.1980 Sydney Pollack 47 892
Suuri Waldo Pepper 1975 27.07.1975 George Roy Hill 43 247
Havanna 1990 01.03.1991 Sydney Pollack 40 279
Brubaker 1980 16.01.1981 Stuart Rosenberg 39 616
Spy Game 2001 11.01.2002 Tony Scott 30 768
Kuuma kivi 1972 21.04.1972 Peter Yates 18 628
Voittajan paluu 1984 31.08.1984 Barry Levinson 13 119
Tupla ja kuitti 1994 03.03.1995 Robert Redford 12 539
Kesken jäänyt elämä 2005 04.11.2005 Lasse Hallström 10 035
Milagron niityt 1988 09.09.1988 Robert Redford 9 813
Ja keskellä virtaa joki 1992 13.08.1993 Robert Redford 9 013
Valtapeli 1972 29.11.1974 Michael Ritchie 7 443
Iso pärinä ja pikku pärinä 1971 02.07.1971 Sidney J. Furie 6 523
Lions for Lambs 2007 09.11.2007 Robert Redford 5 728
Viimeinen linnoitus 2001 03.05.2002 Rod Lurie 2 108

Lea Joutseno sota-ajan SA-kuvissa

Lea Joutseno, paljasjalkainen helsinkiläinen, debytoi valkokankaalla Valentin Vaalan ohjaamassa Juurakon Huldassa (1937). Se oli alkusoittoa Joutsenon ja Vaalan pitkälle ja menestyksekkäälle yhteistyölle. Vaalan ohjauksessa Joutseno näytteli vielä  sivuroolit Niskavuoren naisissa (1938), Rikkaassa tytössä (1939) ja Vihreässä kullassa (1939) sekä selkeät pääroolit Vaalan filmeissä Morsian yllättää (1941), Varaventtiili (1942), Neiti Tuittupää (1943), Tositarkoituksella (1943), Dynamiittityttö (1944), Vuokrasulhanen (1945) ja Viikon tyttö (1946). Joutseno oli kenties Vaalan uran suurin muusa, joka usein osallistui heidän elokuviensa käsikirjoittamiseenkin. Lisäksi Joutseno näytteli Ilmari Unhon elokuvissa Kersantilleko Emma nauroi? (1940), Poikani pääkonsuli (1940) ja Kilroy sen teki (1948) sekä Wilho Ilmarin elokuvassa Hopeakihlajaiset (1942).

Joutsenon näyttelijäura loppui Kilroy sen teki -elokuvaan, jonka valmistumisvuonna hän täytti 38 vuotta. Samana vuonna tuli ensi-iltaan vielä Vaalan ohjaama Ihmiset suviyössä, jonka käsikirjoittamisesta Vaala ja Joutseno voittivat Jussin. Jussin hän sai myös Dynamiittitytön pääroolista.

Joutseno kuoli 66-vuotiaana kesäkuussa 1977. Vaala oli kuollut 67 vuoden ikäisenä edellisvuoden marraskuussa.


Mikäli kuvat eivät näy alla, paina Päivitä.

 

 

 

 

 

 

 

 

Tuulikki Paananen sota-ajan SA-kuvissa

Savonlinnassa syntynyt, mutta lapsesta saakka Yhdysvalloissa asunut tanssijatar Tuulikki Paananen oli saapunut Suomeen kesällä 1935, eikä hänen kauneutensa ollut jäänyt huomaamatta. Kun Ansa Ikonen oli lähdössä Moskovaan opintomatkalle, Suomi-Filmin tuotantopäällikkö Risto Orko ilmoitti, ettei tämä silloin voi osallistua Valentin Vaalan seuraavan elokuvan kuvaamiseen. Kyseessä oli Mieheke (1936), eräänlainen jatko-osa samanvuotiselle Vaimokkeelle (1936), jossa Ikonen ja Tauno Palo olivat näytelleet pääroolit. Ikonen ehti kyllä Moskovasta takaisin ennen kuvausten alkua, mutta siihen mennessä hänet oli jo korvattu Tuulikki Paanasella.

Paanasen kauneus ei jäänyt huomaamatta myöskään Nyrki Tapiovaaralta, joka otti Paanasen mukaan Juha-debyyttiohjaukseensa (1937) ja ehkäpä arvostetuimpaan filmiinsä, Varastettuun kuolemaan (1938). Paanasella oli roolit myös Orkon ohjaamissa vakavissa sotafilmeissä Jääkärin morsiamessa (1938) ja Aktivisteissa (1939) sekä kahdessa sotilasfarssissa, Rakuuna Kalle Kollolassa (1939) ja Ilmari Unhon Punahousuissa (1939). 

Yhdysvaltoihin Paananen palasi vuonna 1940 asettuen lopulta Havaijille, missä häntä vielä vuosikymmeniä myöhemminkin haastateltiin Suomen televisioon. Paanasen viimeinen valkokangasesiintyminen oli Jacques Tournierin amerikkalaisfilmissä Leopardimies (1943), jossa hänet kreditoitiin nimellä Tula Parma.


Mikäli kuvat eivät näy alla, paina Päivitä.

 

 

 

 

 

Kotimaisen elokuvan uusia kasvoja, osa 1

Vuosi 2013 tuo tullessaan ainakin muutamia uusia kasvoja suomalaisten elokuvanäyttelijöiden joukkoon.

Elina Keinoselle lentoemäntä Ylpön osa Aleksi Mäkelän Kaapparissa on ensimmäinen valkokangasesiintyminen. Teatterissa ja yhden jakson verran Joona Tenan Robassa nähty 25-vuotias Keinonen valmistui teatteritaiteen kandidaatiksi vuonna 2011 ja on aikaisemmin toiminut mm. ohjelma-avustajana Ylen sarjoissa.

Päähenkilön teini-ikäistä tytärtä Simo Halisen Kerron sinulle kaiken -elokuvassa näyttelevä Emmi Nivala on parikymppinen teatterinharrastaja Oulunsalosta, jota ei ole aikaisemmin nähty valkokankaalla eikä televisiossa. Halisen elokuvan päärooleissa nähdään Leea Klemola ja Peter Franzén.

Taavi Vartian Röllin ja kultaisen avaimen Milli Menninkäisenä nähtävä Alina Tomnikov on 24-vuotias helsinkiläinen teatteritaiteen kandidaatti. Neljäs Rölli-elokuva on Tomnikovin ensimmäinen filmirooli, jonka saamiseen lieneen vaikuttanut aikaisempi yhteistyö ohjaajan kanssa. Tomnikov näytteli Vartian ohjauksessa kahdessa kesäteatteriesityksessä, joiden lisäksi hänet on näyttämöllä nähty mm. Juha Kukkosen Ryhmäteatterille ohjaamassa Peter Panissa (2012). Joona Tenan ohjaamassa Roba-televisiosarjassa (2012) Tomnikovilla oli yhden jakson mittainen rooli.

Viime vuonna teatteritaiteen maisteriksi valmistuneella Essi Hellénillä on toinen pääosa Johanna Vuoksenmaan ohjaamassa ja käsikirjoittamassa komediassa 21 tapaa pilata avioliitto, jonka varsinaisia tähtinäyttelijöitä ovat Armi Toivanen, Aku Hirviniemi, Riku Nieminen ja Pamela Tola. 24-vuotias Hellén ei ole aikaisemmin näytellyt valkokankaalla.

Baaria pitävän Allin (Merja Larivaara) tytärtä näyttelevä Wilma Rosenqvist opiskelee Helsingin Kallion ilmaisutaidon lukiossa ja tekee valkokangasdebyyttinsä Marja Pyykön ohjaamassa komediassa Kekkonen – hän tulee.

Kerron sinulle kaiken -elokuvassa päähenkilöiden oppilasta näyttelevä Alex Anton teki valkokangasdebyyttinsä 11-vuotiaana Johanna Vuoksenmaan lastenelokuvassa Onni von Sopanen (2006). Sittemmin puoleksi irakilainen Anton on nähty TV2:n Galaxi-ohjelman juontajana.

Aleksi Mäkelä – 20 vuotta, 11 elokuvaa, 2 miljoonaa katsojaa



– Katsoin faijan kanssa noin kolmevuotiaana mummolassa Ruslan ja Ljudmila -nimisen venäläisen elokuvan televisiosta. Seuraavana iltana, nähtyäni yön painajaisia kyseisestä elokuvasta, soitin Yleisradioon ja pyysin, voitteko lähettää sen noitaelokuvan uudelleen, muistelee Aleksi Mäkelä ensimmäisiä elokuvakokemuksiaan joulukuun lopulta vuodelta 1974.

– Faija vei mua stadin leffateattereihin katsomaan elokuvia Chaplinista Tarzaniin. Olin myös faijan kanssa lähes viikoittain sen mukana Ylen studioilla katsomassa, kun tv-teatteria tehtiin. Tottahan toki halusin alalle isona, mutta en ymmärtänyt muuta ammattia elokuvan parissa kuin näyttelijän.

Näyttelijää Aleksi Mäkelästä ei tullut, vaikka hän onkin tehnyt pieniä rooleja valkokankaalla Vääpeli Körmyn, Kummeli Kultakuumeen ja Pahan maan kaltaisissa elokuvissa. Pekka Parikan Pohjanmaasta, muutamista Aki Kaurismäen filmeistä, monista televisiorooleistaan ja ennen kaikkea Häjyistä muistettavan Vesa Mäkelän pojasta tuli kaikkein suurimman yleisön elokuvillaan kotimaasta saanut suomalainen nykyohjaaja. Mäkelän ohjaamat kymmenen elokuvaa ovat houkutelleet teattereihin kaikkiaan yli 2,2 miljoonaa katsojaa. Viimeisen 42 vuoden aikana Mäkelää enemmän yleisöä elokuvillaan on suomalaisista ohjaajista saanut vain Ere Kokkonen, jonka vuosina 1970–2004 valmistuneita elokuvia käytiin katsomassa lähemmäs yhdeksän miljoonaa kertaa.

Kuten monista Aleksi Mäkelän elokuvista voi päätellä, on hän ollut jo lapsuudesta saakka ystäviä Samuli Edelmannin, Santeri Kinnusen, Niko Saarelan ja Kalle Chydeniuksen kanssa, joista Edelmannista on tullut Mäkelän elokuvien kestotähti. Samalla porukalla he tekivät ensimmäisiä elokuvaharjoituksiaan 1980-luvulla. – Kinnusen Heikki osti meille videokameran muistaakseni 1983 ja sen jälkeen tehtiinkin sitten omat mafialeffat. Menin lukioon 1985 ja sieltä löytyi sitten koulun puolesta kamerakalustoa, valoja ja alkukantainen editointiyksikkö. Kouluaika menikin sitten editointiluokassa, ja lopetin lukion toisen luokan jouluna. Taisi olla yhteispäätös rehtorin kanssa. Lukioaikaan tuli mukaan myös kaikennäköiset taide-elokuvat, taidelukiossa kun oltiin.

Taidelukiosta huolimatta – tai ehkä siitä johtuen – Mäkelä ei kuitenkaan koskaan hankkinut elokuva-alan koulutusta, jonka merkityksestä tekijöiden taiteen osalta voidaan olla montaa eri mieltä, mutta työnsaantimahdollisuuksien suhteen sillä tuntuu olevan suuri merkitys. Kuten monet filmimiehet ennen häntä, Mäkeläkin hankki koulutuksensa käytännön tekemisestä. Lukio-opiskelut jätettyään hän vietti vuoden verran videovuokraamon työntekijänä, jossa videonauhat kuluivat myös työntekijän omassa nauhurissa, ei pelkästään asiakkaiden. – Siellä tuli katseltua koko tarjonta ympärivuorokautiseen malliin. Samoihin aikoihin tein omakustanteena VHS-pohjalta käsikirjoituksen ensimmäiseen ja toistaiseksi ainoaan rakkauselokuvaani Uimataidottomaan, Mäkelä kertoo sähköpostitse tehdyssä haastattelussa.

Ohjauksesta, käsikirjoituksesta, kuvauksesta, tuotannosta ja Aku Louhimiehen kanssa elokuvan leikkauksesta vastannut Mäkelä muistelee kuvanneensa Uimataidottoman kesällä 1988. – Se oli tunnin pituinen pläjäys ja vuokrasin Elokuvasäätiön auditorion ensi-illanviettoon. Paikalle saapui myös silloinen säätiön tuotantopäällikkö Pekka Lehto, joka pyysi mua seuraavana maanantaina käymään palaverissa. Pekka hankkikin meille 60 000 markan rahoituksen säätiöltä, jotta saataisiin elokuva leikattua uudelleen, miksattua ja siten mahdollisesti myytyä televisiolle. Tässä vaiheessa joukkoon liittyi Mäkelän tuleva työnantaja, joka viimeistään varmisti sen, että elämäntyönsä hän tulee tekemään elokuvan parissa. – Mukaan tuli National-Filmin toimitusjohtaja Marko Röhr ja [leikkaaja] Jari Innanen, jonka kanssa leffa työstettiin uuteen uskoon. Kauppoja ei tullut, mutta jäin sitten National-Filmiin "työharjoitteluun" pariksi vuodeksi.

National-Filmi oli ohjaaja Mikko Niskasen perustama tuotantoyhtiö, jonka nimissä hän teki muun muassa viimeisiksi elokuvikseensa jääneet Kalle Päätalo -filmatisoinnit Elämän vonkamies ja Nuoruuteni savotat. Jälkimmäistä tehtäessä yhtiön omistajana oli jo Finnkino, joka palkkasi firman toimitusjohtajaksi alle kolmekymppisen Marko Röhrin. Röhr tuottikin sitten yhtiön leivissä Niskasen filmin lisäksi mm. Pekka Parikan Pohjanmaan ja yli 600 000 katsojaa saaneen Talvisodan. – Niskanen oli jo myynyt yhtiön, kun minä siellä aloitin. Tapasin kyllä Niskasen parikin kertaa, mutta siitä enemmän muistelmissa.

National-Filmillä Mäkelän tehtäviin lukeutuivat esimerkiksi kamera- ja leikkausassistenttina toimiminen Ere Kokkosen Vääpeli Körmy ja marsalkan sauvan kaltaisissa elokuvissa. Siinä missä monet vanhemman polven elokuvantekijät hankkivat tietotaitoa ohjaamisen saloista leikkaamalla ja ohjaamalla lyhytelokuvia Suomi-Filmin ja Suomen Filmiteollisuuden kaltaisten yhtiöitten lyhytkuvaosastolla, Mäkelä työsti pitkien elokuvien materiaalia National-Filmin leivissä. – Ainakin mun kohdalla oli ensiarvoisen tärkeää oppia ymmärtämään leikkausta, ja siinä sainkin täydellistä oppia juuri Innasen Jarilta. Jari leikkasikin myöhemmin sekä Romanovin kivet että Esan ja Vesan.

Ennen Romanovin kiviä Mäkelä ehti ohjata parikin televisioelokuvaa National-Filmin leivissä. 1249 km valmistui vuonna 1989 ja Olinkin jo lähdössä vuotta myöhemmin, Mäkelän vastatessa ohjaamisesta, käsikirjoittamisesta ja osittain myös leikkaamisesta. –  Ne tehtiin yhteistyössä Fantasiafilmin kanssa, joka kuului siihen aikaan samaan konserniin National-Filmin kanssa. 1249 km oli projekti, jonka olin kavereiden kanssa tehnyt jo teinivuosina, ja kun sitten tuli mahdollisuus tehdä televisiolle ihan ammattiryhmällä tunnin elokuva, kirjoitettiin se Chydeniuksen Kallen kanssa uudelleen. Projekti toteutettiin 100 000 markan budjetilla ja päästiin kuvaamaan Lappiin saakka. Olinkin jo lähdössä oli sitten TV2:n tilaama tunninpituinen tv-elokuva, josta saatiin jo ihan oikea palkka.

Vain ja ainoastaan komediaelokuvia tuottanut Spede Pasanen otti asiakseen tuottaa suomalaisen toimintaelokuvan, jonka tekijät hän löysi tuttavapiiristään. – Spede oli seurannut Samulin ja Santerin edesottamuksia viihde- ja sketsisarjoissa ja ehdotti pojille yhteistä elokuvaa. Pojat eivät sitten oikein innostuneet Speden ohjaajaehdotuksista ja ehdottivat mua. Spede soitti mulle yhtenä aamuna ja kysyi, kiinnostaako ohjata suomalainen jamesbond. Menin käymään toimistolla ja se pyysi kirjoittamaan parikymmentä sivua kässäriä näytiksi. Kirjoitettiin 200 sivua ja siitä se sitten lähti.

Vuoden verran kestäneen käsikirjoitusprosessin jälkeen Romanovin kivet eteni tuotantoon ja vain viiden miljoonan markan budjetista huolimatta, oli se Pasasen yli neljäkymmentä elokuvaa kattaneen tuottajauran kallein elokuva. Pasanen oli tottunut tekemään nopeasti ja halvalla, ja tätä tekniikkaa noudatti uskollisesti myös hänen tuotantojensa luotto-ohjaaja Ere Kokkonen, jonka kanssa Mäkelä oli jo työskennellyt Vääpeli Körmyn parissa. –  Spedellehän selvisi myöhemmin, ettei me tehtykään nopeasti eikä varsinkaan halvalla, joten se yhteistyö loppui siihen yhteen elokuvaan. Ere oli omalla tavallaan ammattimies ja hieno ihminen muutenkin.

Mäkelän 24-vuotiaana ohjaaman Romanovin kivien yleisömenestys jäi alle toivotun, mutta 57 000 katsojallaan se oli kuitenkin vuoden 24:stä ensi-illasta kolmanneksi katsotuin, häviten vain Pasasen itsensä ohjaamalle Uuno Turhapuron pojalle ja Claes Olssonin Akvaariorakkaudelle. Toiveet suunnitellusta jatko-osasta jäivät kuitenkin toteutumatta. –  Viikko ennen Romanovien ensi-iltaa tapasin Speden viimeisen kerran ja puhuttiin jatko-osasta. Leffa kuitenkin jäi kauas katsojatavoitteesta, eikä Pertti edes tullut ensi-iltaan saati keskustellut mun kanssa enää sen koommin. Romanovien jatko-osista on aina tähän päivään asti leikitty ideoilla, muttei kovinkaan tosissaan.

Jo esikoiselokuvallaan – joka epäilemättä kuuluu hänen tuotantonsa heikoimpaan päähän – Mäkelä sai ristiriitaisen vastaanoton kriitikoilta. Osa näki elokuvassa ansioita suomalaisen elokuvanteko-osaamisen esittelykappaleena ulkomaalaisille, toiset hyvänä vastapainona Aki Kaurismäen ”takapajuisille” kertomuksille ja toiset taas tarpeettomana yrityksenä tuoda amerikkalaisuutta suomalaiseen elokuvaan. Vastaanotto oli kuitenkin sydäntälämmittävä verrattuna siihen, mitä Renny Harlin ja Markus Selin olivat saaneet kokea Jäätävän poltteen myötä seitsemisen vuotta aikaisemmin. Mäkelän mielessä esikoisohjaus on kauniina muistona vielä parikymmentä vuotta ja kymmenen elokuvaa myöhemminkin: – Aivan mahtava kokemus. Tuli käytyä elokuvakoulu siinä samassa. Jälkeenpäin kaikki muistot tahtoo olla niin mukavia, ettei oikein muista sitä nuorenmiehen alituista ahdistuneisuutta. Krapulaahan ei siinä iässä ollut, eikä unta tarvittu.

Romanovin kivien jälkeen Mäkelä ohjasi Esa ja Vesa – auringonlaskun ratsastajat -nimisen tie-elokuvan, josta hänet palkittiin parhaan ohjauksen Jussilla. Elokuva aloitti Mäkelän ja tuottaja Markus Selinin yhteistyön, joka on jatkunut tauotta tähän päivään saakka – ja miksipä ei olisi jatkunut. Yhteistyön tuloksina ovat syntyneet suuret yleisömenestykset Häjyt (1999), Vares (2004), V2 – Jäätynyt enkeli (2007) ja Rööperi (2009) sekä ennen kaikkea yli 600 000 katsojaa saanut Pahat pojat (2003) ja 460 000 katsojalle pyörinyt Matti (2006). Vähäisemmälle huomiolle jäivät Lomalla (2000) ja Kotirauha (2011), mutta nyt perjantaina ensi-iltansa saavan Kaapparin myötä Mäkelä palannee jälleen katsojatilastojen kärkeen.

Kahdenkymmenen vuoden ja yhdentoista elokuvan aikana moni asia ei kuitenkaan ole muuttunut, vaikka ohjaajan taidot ovat kyllä jo toista luokkaa verrattuna esikoiselokuvaan. Jatkuvuutta on ainakin työkavereiden ja aihevalintojen osalta. Olipa kyseessä sitten synkkien ihmiskohtaloiden kuvaus Häjyjen tapaan, tositapahtumiin perustuva tai täyttä fiktiota oleva rikoskertomus tai iltapäivälehtien lööppisankarin, entisen huippu-urheilijan elämänvaiheiden kuvaus, ovat huumori ja suomalaisuus aina olleet vahvasti läsnä Mäkelän elokuvissa, jälkimmäinen jopa selvästi hallitsevassa osassa. Siinä missä Mäkelän kuvallinen ilmaisu ja tarinankuljetus saattavat muistuttaa ajoittain hyvinkin paljon hollywoodilaista koulukuntaa, on hän kuitenkin yksi hyvin harvoista nykyohjaajistamme, joka kertoo tarinoita suomalaisista, suomalaisille. Ulkomaille hän ei ole innostunut lähtemään, kuten ei myöskään tekemään suuren budjetin elokuvia, vaikka hänellä siihen pitäisi olla kaikista suomalaisista nykyohjaajista parhaimmat mahdollisuudet.

– Kalleimmat taitavat olla ensimmäinen Vares ja Matti. Kumpikaan ei kai ylittänyt kahta miljoonaa euroa. Kyse on siitä, ettei suomenkielinen elokuva saa kaupallista levitystä juuri missään eikä ainakaan tulouta rahaa tänne kotimaiselle tuotantoyhtiölle. Festivaalit eivät tuota mitään, päinvastoin. – Mun kohdalla kyse on siitä, että elokuvat ovat olleet hyvin suomalaisia ja aiheet kummunneet tästä härmäläisestä elämänmenosta. Elokuvaan kannattaa sijoittaa juuri sen verran rahaa, että se Suomen oloissa voisi tuottaa itsensä takaisin. Pientä riskiä voi paikoin ottaa, mutta tämä on kuitenkin kaupallista toimintaa. Ilman valtion tukea ei edes vajaan kahden miljoonan euron budjetit ole mitenkään mahdollisia, vaikka tulisi puolimiljoonaa katsojaa per elokuva.

Nyt ensi-iltansa saavaa Kaapparia pidemmälle Mäkelä ei ainakaan tunnusta ajattelevansa, kun häneltä tulevaisuudensuunnitelmista kyselee: – En ole ennustaja, olen elokuvaohjaaja. Sellaisena hän onkin suomalaisista nykyohjaajista tämän kansan suurimman suosion saanut.


Aleksi Mäkelän filmografia ja valikoituja TV-töitä

  VUOSI ELOKUVA TEHTÄVÄT
  2013 Kaappari Ohjaus
  2011 Kotirauha Ohjaus, b-kameraoperaattori
    Ratkaiseva isku (TV-sarja) Ohjaus
  2009 Rööperi Ohjaus
  2008 Älä unta nää (TV-elokuva) Ohjaus
    Tummien perhosten koti Trailerin leikkaus
  2007 V2 – Jäätynyt enkeli Ohjaus
    Cleaner Visuaalisuuden konsultti
  2006 Matti Ohjaus
  2005 Paha maa Näyttelijä (Tuomaksen kuulustelija)
  2004 Vares Ohjaus
  2003 Pahat pojat Ohjaus
    Vintiöt – Ten Years After (TV-sarja) Ohjaus
  2000 Lomalla Ohjaus
  1999 Häjyt Ohjaus
    Äkkiä Anttolassa (TV-sarja) Ohjaus
    Muodollisesti pätevä (TV-sarja) Ohjaus
    Talossa on saatana (TV-elokuva) Ohjaus
  1998 Tähtitehdas (TV-sarja) Ohjaus (osa jaksoista)
  1997 Kummeli Kultakuume Näyttelijä (linja-autonkuljettaja)
  1996 Peltiheikit (TV-sarja) Ohjaus
  1995 Samppanjaa ja vaahtokarkkeja (TV-sarja) Ohjaus
  1994 Esa ja Vesa – auringonlaskun ratsastajat Ohjaus, näyttelijä (Raitanen)
    Vintiöt (TV-sarja) Ohjaus, leikkaus
  1993 Romanovin kivet Ohjaus, käsikirjoitus
  1990 Olinkin jo lähdössä (TV-elokuva) Ohjaus, käsikirjoitus, leikkaus
    Vääpeli Körmy ja marsalkan sauva Kamera-assistentti, näyttelijä (Jokinen)
  1989 1249 km (TV-elokuva) Ohjaus, käsikirjoitus
  1988 Uimataidoton (videoelokuva) Ohjaus, käsikirjoitus, kuvaus, tuotanto, leikkaus, näyttelijä
    Marjatta (TV-elokuva) Näyttelijä (Esko)

Sivu 42 / 50

ISSN 2342-3145. Avattu lokakuussa 2008. Noin 30 600 eri kävijää kuukaudessa (1/2024).