T. J. Särkän terveiset Nyrki Tapiovaaralle vuonna 1936

tapiovaara

Historia on osoittanut, että ne, jotka väittävät vähät välittävän saamastaan huonosta palautteesta ovat todellisuudessa niistä kenties kaikkein eniten loukkaantuvia. Suomalaisen elokuvan historiassa sen on huomannut varsinkin niistä tekijöistä, tuottajista ja ohjaajista, jotka jaksavat aina tilaisuuden tullen kertoa, miten vähän kriitikoiden antama negatiivinen palaute heitä kiinnostaa – varsinkin silloin, kun sitä ei kysytä. Toisaalta, kukapa työtään koko sydämellään tekevä ei reagoisi saamiinsa haukkuihin.

Suomen Filmiteollisuuden pääjohtaja, täkäläisen elokuvahistorian tuotteliain ohjaaja, käsikirjoittaja ja tuottaja Toivo ”T. J.” Särkkä (1890–1975) ei säästellyt kirjoituskoneensa mustenauhaa laatiessaan vastalauseita niille elokuvakriitikoille, jotka erehtyivät hänen filmejään haukkumaan. Jos filmejä taasen kehuttiin, täytyi siitäkin vielä erikseen mainita yhtiön kustantamassa SF-Uutiset-lehdessä. Varsinkin ulkomailta saadut kehut oli jaettava myös suomalaisille lukijoille.

Keväällä 1936 Särkkä kirjoitti SF-Uutisissa mielipiteensä suomalaisesta elokuvakritiikistä, eikä suinkaan viimeistä kertaa. Syy näiden tekstien julkaisemiseen oli hyvin selvä: hän oli loukkaantunut elokuviensa saamista huonoista arvosteluista. Särkän listaamat viat suomalaisessa elokuvakritiikissä olivat kuitenkin usein mainitsemisen ja keskustelun arvoisia, kun elokuvia haukuttiin haukkumisen ilosta. Tänä päivänähän sitä harrastavat varsinkin ne nuoret katsojat, joiden mielestä kaikki ja varsinkin vanhat kotimaiset elokuvat ovat huonoja, vaikka he eivät ole niitä nähneetkään.

Erkki Karun (1887–1935) kuoltua Särkästä oli tullut SF:n pääjohtaja ja pian myös pääohjaaja, sillä loppuvuoden 1936 aikana ensi-iltaan tuli jo kaksi hänen ohjaamaansa elokuvaa. Karun kuoltua Onnenpotku-nimiselle komedialle oli löydettävä uusi ohjaaja, ja jostakin syystä Särkkä päätyi palkkaamaan tehtävään teatterinäyttelijä ja -ohjaaja Glory Leppäsen. Joka tapauksessa 45-vuotias Särkkä oli SF:n pääjohtajana ja yksinvaltiaana saanut aikaiseksi vain yhden elokuvan ja senkin ainoastaan tuottajana, kun hän jo kertoi lehtensä lukijakunnalle näkemyksensä elokuvakritiikin helmasynneistä – ja varsinkin tällä kertaa huvittavalla tavalla.

 



... Ja sitten tuo 24-vuotias nuorukainen, joka viime aikoina on päässyt viljelemään ei vain määrättyjä ruotsinkielisiä lehtipalstoja, vaan esiintymään myöskin eräitten suomenkielisten äänenkannattajien sivuilla! Mehän tunnemme jo niin tuiki hyvin tuon nuorukaistyypin, tuon kaikkiviisaan, joka tietää kaiken, tuntee kaiken ja taitaa kaiken, mitä filmialaan ja elokuvien tekoon tulee. Hän on tutkinut englannin, saksan, jopa venäjänkielistäkin alan kirjallisuutta, hän on 'projisoinut' Suomenkin kamaralla todellisia filmejä, ja havaitsee jokaisen pienimmänkin vian ja puutteellisuuden suomalaisessa elokuvassa ja tuntee tarvetta kaikissa mahdollisissa tilaisuuksissa toitottaa ne julki.

Ei nyt vain pidä käsittää näitä rivejäni väärin. Kaikkinainen asiallinen arvostelu on tervetullutta, terveellistä ja välttämätöntäkin asianomaiselle, joka niistä koettaa ottaa oppia ja painaa saamansa opetukset mieleensä. Mutta kun arvostelija lähtee a priori lyödäkseen kaiken armotta maahan ja kun arvosteltava huomaa, että tuo viisas ja valistunut arvostelija ei edes halua löytää pienintäkään tunnustamisen arvoista, että hän kieltää jopa yrittäjän vakaat ja puhtaat pyrkimyksetkin tulosten saavuttamiseksi, niin silloin arvosteltava totisesti kadottaa uskonsa arvostelijan jaloihin motiiveihin. Ja silloinhan arvostelu on muodostunut sekä ulkoasultaan että tuloksiltaan yksinomaan negatiiviseksi. Arvostelija, nuorikin, jolle on uskottu tällainen suurimerkityksellinen talentti, älköön milloinkaan unohtako, että arvostelijan tulee ennen kaikkea olla kasvattajan ja tukijan, opettajan, ei alasrepijän ja tahallaan ilkeämielisen, eikä missään tapauksessa puolueellisen [roolissa].

24-vuotiaat nuorukaiset ja ynglingar på 24 är! Uskokaa suomalaisen filmin yrittäjäin hyvään ja rehelliseen tahtoon, ja teidän arvostelujenne sävy ja sisällys aivan itsestään muuttuu sellaiseksi, että niistä tulee olemaan hyötyäkin suomalaisen filmin luomisessa.”

 
Särkän mielipide elokuvakritiikin tarkoituksesta kuvastaa hyvin tuon ajan käsitystä siitä, että elokuva-arvostelija kirjoittaa kritiikkinsä nimenomaan elokuvan tekijöille, ei maksavalle yleisölle. Ehkä näin olikin, sillä vaikka maahan tuotiin paljon filmejä ja katsojia oli kuitenkin rajallisesti, oli elokuva niin valtavan suosittu ”ajanvietemuoto”, ettei edes kriitikoiden lähes yksimielinen teilaus voinut merkitä elokuvalle katsojakatoa. Tästä hyvä esimerkki on juurikin Särkän tuottama nk. rillumarei-elokuvien sarja. Näin näyttää olleen asianlaita, vaikka maassa julkaistiin lukuisia elokuvalehtiä ja niistä suurimpia painettiin kulta-aikoina lähemmäs 100 000 kappaleen verran.

Tekstissään Särkkä yltyy moittimaan eritoten tuota 24-vuotiasta kaikkiviisasta, eri lehtiin arvosteluja kirjoittavaa nuortamiestä. Nuorimies oli nimeltään Nyrki Tapiovaara (1911–1940), joka pian Särkän tekstin ilmestymisen jälkeen aloitti uransa elokuvaohjaajana. Heikki Aho ja Björn Soldan valitsivat isänsä Juhani Ahon Juha-romaanin filmatisoinnin ohjaajaksi Tapiovaaran kesällä 1936 sen jälkeen, kun Valentin Vaala (1909–1976) lähti Suomi-Filmin kuukausipalkkaiseksi ohjaajaksi. Tosin jo sitä ennen, vuonna 1933, Vaala oli antanut Tapiovaaralle mahdollisuuden näytellä miespääosa komediassaan Helsingin kuuluisin liikemies (1934), mutta vastanäyttelijä Regina Linnanheimo oli sen verran mahtava ilmestys Tapiovaaran(kin) mielestä, ettei hän kyennyt työskentelemään tämän kanssa.

Samana vuonna kuin hän joutui Särkän silmätikuksi, Tapiovaara kirjoitti seuraavan Charles Chaplinista: ”Hänen hallussaan on filmillisyyden arvokkain ominaisuus, hänelle luonnollinen, muille vaikein. Se on hänen kykynsä kertoa kuvissa kuvin. Hän ilmaisee kaiken vain kuvalla ja tekee sen niin johdonmukaisesti, että hän jatkuvasti kieltäytyy käyttämästä elokuvissaan puhetta ja sen tarjoamaa mahdollisuutta oikaista kertomistaan epäfilmillisten vuorosanojen avulla.” 1

Tapiovaaran ohjaajaura jäi lyhyeksi: hän ehti ohjata viisi elokuvaa, ennen kuin kuoli isänmaansa puolesta talvisodan loppupuolella. Pelkästään nuorena kuoleminen sodassa piti huolen siitä, että filmiohjaaja muistettaisiin myös tulevaisuudessa. Tapiovaaran viimeinen ohjaustyö, F. E. Sillanpää -filmatisointi Miehen tie (1940), jäi kesken ja sen saattoivat loppuun näyttelijä Hugo Hytönen ja kuvaaja-tuottaja Erik Blomberg. Juhan (1937) ja Miehen tien ylitse Tapiovaaran päätyöksi on nostettu Varastettu kuolema (1938).

Kaikkiviisaudesta ja -tietävyydestä puheenollen; vuonna 1969 Valentin Vaala totesi tulevalle ohjaajalle, Anssi Mänttärille, antamassaan radiohaastattelussa:
”Silloin, kun minä 18-vuotiaana aloitin ensimmäistä elokuvaani, minusta tuntui, että minä tiesin kaiken elokuvasta. Koko maailmasta ei varmastikaan löytynyt sen viisaampaa ihmistä kuin minä. Mutta nyt, 44 filmin jälkeen, minun täytyy sanoa, että hyvän elokuvan tekeminen on vaikeata.”

Ennen filmiuralle siirtymistään Särkkä oli itsekin kirjoittanut elokuva-arvosteluja lehtiin. Kotimaisista elokuvista. SF:n johtajana hän esitti tuottamansa elokuvat kriitikoille yhtiön omassa koeteatterissa. Esityksen jälkeen lähdettiin nauttimaan konjakkia ja muita virvokkeita, jutustellen ”mukavia” nähdystä filmistä sekä kaikesta muusta. Jos jollakin kriitikolla ilta venähti pitkäksi, saattoi SF kustantaa tälle myös hotelliyöpymisen. Arvosteluissa se ei kuitenkaan näkynyt – silti elokuvat teilattiin, jos syytä katsottiin olevan (ja aina tuntui olevan). Ehkä siihen vaikutti sekin, että Särkkä tapasi heti kättelyssä haukkua hänen filmejään haukkuneen kriitikon. Särkkä oli innokas kennel-harrastaja, joten haukkuminen oli hänelle varmasti tuttua.

Mikäli mielii perehtyä Tapiovaaran lyhyen elämän eri vaiheisiin ja koko tämän taiteellisen perheen historiaan, kannattaa ehdottomasti tutustua Matti Rinteen teokseen Yksitoista Tapiovaaraa. Tuoleja, tauluja, elokuvia (Teos, 2008), joka on hyvän sisällön lisäksi erinomaisen hyvin kirjoitettu kirja.


1
Lähde: Matti Rinne: Yksitoista Tapiovaaraa. Tuoleja, tauluja, elokuvia. Teos 2008.

 

Kaikkien aikojen kalleimmat kotimaiset elokuvat (2025)

    • Tuotantokustannustiedot ovat pääasissa peräisin Elonet.fi:stä, Kansallisfilmografiasta ja SES:n tiedoista.
    • Mukana ei ole sellaisia vähemmistöyhteistuotantoja, joissa suomalaisten ja suomalaisen rahan osuus oli hyvin pieni.
    • Alarajaksi on otettu 3 miljoonaa euroa.
    • Alkuperäiset tuotantobudjetit (suluissa) on muutettu nykyrahaksi / inflaatio on huomioitu Tilastokeskuksen rahanarvonkertoimella.

    Päivitetty 21.4.2025

    1. kalleimmatelokuvat5 Angry Birds -elokuva (2016, FI/US)
    Ohjaus: Clay Kaytis, Fergal Reilly
    Tuotanto: Rovio Animation Oy


    79 238 000 € (65 000 000 €)
    2. kalleimmat ab2 Angry Birds -elokuva 2 (2019, FI/US)
    Ohjaus: Thurop Van Orman
    Tuotanto: Rovio Animation Oy


    69 383 000 € (58 560 000 €)
    3. kalleimmatelokuvat6 Sampo (1959, USSR/FI)
    Ohjaus: Aleksandr Ptushko
    Tuotanto: Suomi-Filmi Oy (Suomi)


    29 333 000 € (1 000 000 000 mk)*
    4. kalleimmatelokuvat2 Iron Sky: The Coming Race (2019, FI/DE/BE)
    Ohjaus: Timo Vuorensola
    Tuotanto: Iron Sky Universe Oy


    21 617 000 € (18 245 232 €)
    5. kalleimmatelokuvat4 Historiaa tehdään öisin (1999, UK/FR/DE/FI)
    Ohjaus: Ilkka Järvi-Laturi
    Tuotanto: Smile Entertainment Oy


    17 019 000 € (63 000 000 mk)
    6. pisimmatelokuvat5 Sisu 2 (2025) TUOTANNOSSA
    Ohjaus: Jalmari Helander
    Tuotanto: Cosmic Snowball Oy


    11 232 258 €
    7. kalleimmatbiggame Big Game (2014, FI/DE/UK)
    Ohjaus: Jalmari Helander
    Tuotanto: Subzero Film Entertainment Oy


    10 271 000 € (8 413 000 €)
    8. kalleimmatironsky Iron Sky (2012, FI/DE/AU)
    Ohjaus: Timo Vuorensola
    Tuotanto: Blind Spot Pictures Oy


    10 015 000 € (8 000 000 €)
    9. kalleimmatbiggame Supercool (2021, FI/US)
    Ohjaus: Teppo Airaksinen
    Tuotanto: Yellow Film & TV Oy

    9 889 000 (8 554 723 €)
    10. kalleimmatlentajaveljekset Niko 2: Lentäjäveljekset (2011, FI/DE/IR/DK)
    Ohjaus: Kari Juusonen, Jorgen Lerdam
    Tuotanto: Anima Vitae Oy, Cinemaker Oy


    9 473 000 € (7 361 000 €)
    11. kalleimmatironsky Omerta 6/12 (2021)
    Ohjaus: Aku Louhimies
    Tuotanto: Finland Cinematic Oy


    9 420 000 (8 148 808 €)
    12. pisimmatelokuvat9 Tuntematon sotilas (2017, FI/BE/IS)
    Ohjaus: Aku Louhimies
    Tuotanto: Elokuvayhtiö Suomi 2017 Oy


    8 372 000 € (6 919 129 €)
    13. kalleimmatlentajanpoika Niko – lentäjän poika (2008, FI/DE/DK/IR)
    Ohjaus: Michael Hegner, Kari Juusonen
    Tuotanto: Anima Vitae Oy, Cinemaker Oy


    8 240 000 € (6 113 000 €)
    14. kalleimmat tyttokuningas Tyttökuningas (2015, FI/CA/DE/SE)
    Ohjaus: Mika Kaurismäki
    Tuotanto: Marianna Films Oy


    7 952 000 € (6 500 000 €)
    15. kalleimmat maaginenkr Niko ja myrskyporojen arvoitus (2024, FI/DE/DK/IE)
    Ohjaus: Kari Juusonen, Jørgen Lerdam
    Tuotanto: Animaker Oy


    7 277 000 €
    16. kalleimmat maaginenkr Maaginen kristalli (2011, FI/BE)
    Ohjaus: Antti Haikala
    Tuotanto: Epidem ZOT Oy


    6 530 000 € (5 074 000 €)
    17. kalleimmat rollinsy Röllin sydän (2007, FI/DE/RU/UK)
    Ohjaus: Pekka Lehtosaari
    Tuotanto: MRP Matila Röhr Productions Oy


    6 527 000 € (4 653 091 €)
    18. kalleimmat jaatava Jäätävä polte (1986, FI/US)
    Ohjaus: Renny Harlin
    Tuotanto: Larmark Productions


    6 452 000 € (16 700 000 mk)
    19. pisimmatelokuvat3 Talvisota (1989)
    Ohjaus: Pekka Parikka
    Tuotanto: National-Filmi Oy


    6 333 000  € (19 000 000 mk)
    20. kalleimmat tomof Tom of Finland (2017, FI/SE/DK/DE)
    Ohjaus: Dome Karukoski
    Tuotanto: Helsinki-filmi Oy


    6 050 000 € (5 000 000 €)
    21. kalleimmat jaatava Sisu (2022)
    Ohjaus: Jalmari Helander
    Tuotanto: Freezing Point Oy


    5 845 000 € (5 416 436  €)
    22. pisimmatelokuvat15 Ystävät, toverit (1990)
    Ohjaus:
    Rauni Mollberg
    Tuotanto: Filmi-Molle Oy


    5 809 000 € (18 487 466 mk)
    23. pisimmatelokuvat2 Tuntematon sotilas (1985)
    Ohjaus: Rauni Mollberg
    Tuotanto: Arctic-Filmi Oy


    5 692 000 € (14 221 237 mk)
    24. pisimmatelokuvat5 Yön lapsi (2025, FI/LT/FR) TUOTANNOSSA
    Ohjaus:
    Hanna Bergholm
    Tuotanto: Elokuvayhtiö Komeetta Oy


    5 533 000 €
    25. pisimmatelokuvat5 Lapin sota (2026) TUOTANNOSSA
    Ohjaus: Aku Louhimies
    Tuotanto: Backman & Hoderoff Oy


    5 193 000 €
    26. pisimmatelokuvat20 Etulinjan edessä (2004)
    Ohjaus: Åke Lindman
    Tuotanto: Åke Lindman Film-Production Oy


    5 165 000 € (3 500 000 €)
    27. kalleimmat lehavr Le Havre (2011, FI/FR/DE)
    Ohjaus: Aki Kaurismäki
    Tuotanto: Sputnik Oy


    4 961 000 € (3 854 805 €)
    28. pisimmatelokuvat20 Kalevala: Kullervon tarina (2025) TUOTANNOSSA
    Ohjaus: Antti J. Jokinen
    Tuotanto: Reel Media Oy, Finland Storm Oy


    4 850 000 €
    29. kalleimmat amazon Amazon (1990, FI/US)
    Ohjaus: Mika Kaurismäki
    Tuotanto: Villealfa Filmproductions Oy


    4 825 000 € (15 358 089 mk)
    30. pisimmatelokuvat5 Täällä Pohjantähden alla (1968)
    Ohjaus: Edvin Laine
    Tuotanto: Fennada-Filmi Oy, Yleisradio Oy


    4 774 000 € (2 579 027 mk)
    31. pisimmatelokuvat5 Kesäkirja (2024, UK/FI)
    Ohjaus: Charlie McDowell
    Tuotanto: Helsinki-filmi Oy


    4 700 000 €
    32. kalleimmat lapinkul Lapin kullan kimallus (1999)
    Ohjaus: Åke Lindman
    Tuotanto: Åke Lindman Film-Production Oy


    4 524 000 € (16 746 000 mk)
    33. kalleimmat tali Tali-Ihantala 1944 (2007)
    Ohjaus: Åke Lindman, Sakari Kirjavainen
    Tuotanto: Åke Lindman Film-Production Oy


    4 338 000 € (3 093 000 €)
    34. kalleimmatelokuvat1 Kaivo (1992, FI/SE/DK)
    Ohjaus: Pekka Lehto 
    Tuotanto: Kinofinlandia Oy


    4 268 000 € (14 511 774 mk)
    35. kalleimmatelokuvat1 Tove (2020, FI/SE)
    Ohjaus: Zaida Bergroth
    Tuotanto: Helsinki-filmi Oy

    4 253 000 € (3 600 000 €)
    36. pisimmatelokuvat5 Ei koskaan yksin (2024)
    Ohjaus: Klaus Härö
    Tuotanto: MRP Matila Röhr Productions Oy


    4 112 000 €
    37. pisimmatelokuvat5 Tonttu (2025, FI/NO) TUOTANNOSSA
    Ohjaus: Joonas Berghäll, Hannes Vartiainen
    Tuotanto: Oktober Oy


    4 000 000 €
    38. pisimmatelokuvat5 Fleak (2025, FI/PL/FR) TUOTANNOSSA
    Ohjaus: Jens Møller
    Tuotanto: Anima Vitae Oy


    4 000 000 €
    39. kalleimmat ikitie Ikitie (2017, FI/EE/SE)
    Ohjaus: AJ Annila
    Tuotanto: MRP Matila Röhr Productions Oy


    3 993 000 € (3 300 000 €)
    40. kalleimmat aideista Äideistä parhain (2005, FI/SE)
    Ohjaus: Klaus Härö
    Tuotanto: MRP Matila Röhr Productions Oy


    3 951 000 € (2 700 000 €)
    41. kalleimmat lupaus Lupaus (2005)
    Ohjaus: Ilkka Vanne
    Tuotanto: Fantasiafilmi Oy


    3 951 000 € (2 700 000 €)
    42. kalleimmat going Going to Kansas City (1998, FI/CA)
    Ohjaus: Pekka Mandart
    Tuotanto: Mandart Entertainment Oy


    3 902 000 € (14 278 968 mk)
    43. kalleimmat ikitie Pahanhautoja (2022, FI/SE)
    Ohjaus: Hanna Bergholm
    Tuotanto: Silva Mysterium Oy


    3 885 000 € (3 600 000 €)
    44. kalleimmat jades Jadesoturi (2006, FI/CH/NL/EE/DE)
    Ohjaus: AJ Annila
    Tuotanto: Blind Spot Pictures Oy


    3 882 000 € (2 700 000 €)
    45. pisimmatelokuvat18 Colorado Avenue (2007)
    Ohjaus: Claes Olsson
    Tuotanto: Kinoproduction Oy


    3 857 000 € (2 750 000 €)
    46. kalleimmat ikitie Myrskyluodon Maija (2024, FI/SE)
    Ohjaus: Tiina Lymi
    Tuotanto: Solar Films Oy


    3 829 000 €
    47. kalleimmat ikitie Veden vartija (2022, FI/DE/EE/NO)
    Ohjaus: Saara Saarela
    Tuotanto: Oy Bufo Ab


    3 755 000 € (3 480 000 €)
    48. kalleimmat ikitie Rakkaani merikapteeni (2022, FI/IE)
    Ohjaus: Klaus Härö
    Tuotanto: Making Movies Oy


    3 732 000 € (3 458 000 €)
    49. kalleimmat hkinapoli Helsinki Napoli All Night Long  (1987, FI/DE/SU/IT)
    Ohjaus: Mika Kaurismäki
    Tuotanto: Villealfa Filmproduction Oy


    3 727 000 € (10 000 000 mk)
    50. kalleimmat honeybaby Honey Baby (2004, FI/DE/LV/RU)
    Ohjaus: Mika Kaurismäki
    Tuotanto: Marianna Films Oy


    3 689 000 € (2 500 000 €)
    51. kalleimmat sagojoga Sagojogan ministeri (1997, SE/FI/NO)
    Ohjaus: Paul-Anders Simma
    Tuotanto: Kinotuotanto Oy


    3 658 000 € (13 200 000 mk)
    52. kalleimmat tulipaa Tulipää (1980)
    Ohjaus: Pirjo Honkasalo, Pekka Lehto
    Tuotanto: P-Kino Oy

    3 608 000 € (5 987 763 mk)
    53. kalleimmat guardianangel The Guardian Angel – suojelusenkeli (2018, FI/DK/HR)
    Ohjaus: Arto Halonen
    Tuotanto: Art Films Production Oy


    3 591 000 € (3 000 000 €)
    54. kalleimmat hevi Hevi reissu (2018, FI/NO)
    Ohjaus: Jukka Vidgren, Juuso Laatio
    Tuotanto: Making Movies Oy


    3 591 000 € (3 000 000 €)
    55. kalleimmat hevi Poika ja ilves (1998, FI/LU/DK)
    Ohjaus: Raimo O. Niemi, Ville Suhonen
    Tuotanto: Wildcat Productions Oy

    3 581 000 € (13 103 151 mk)
    56. kalleimmat imaginaerum Imaginaerum (2012, CA/FI)
    Ohjaus: Stobe Harju, Mark Roper
    Tuotanto: Solar Films Oy


    3 580 000 € (3 700 000 $ / 2 860 000 €)
    57. kalleimmat going Täällä Pohjantähden alla (2009)
    Ohjaus: Timo Koivusalo
    Tuotanto: Artista Filmi Oy


    3 535 000 € (2 623 000 €)
    58. kalleimmat imaginaerum Akseli ja Elina (1970)
    Ohjaus: Edvin Laine
    Tuotanto: Fennada-FIlmi Oy


    3 273 000 € (1 857 900 mk)

     *) Sammon päärahoittaja oli neuvostoliittolainen Mosfilm.

     

     

    Ei niin kallis...
    tuntematonsotilas

    Tuntematon sotilas (1955)

    Studioaikakaudella suurilla kotimaisilla elokuvavalmistamoilla oli oma vakituinen henkilökuntansa ja sopimusnäyttelijöitä, omat kuvauskalustonsa, puvustot, rekvisiitat, verstaat, autot, koeteatterit, studio ja niin edelleen. Koska valtio ei elokuvatuotantoja tukenut, niiden budjettiin ei kannattanut laskea mitään muuta kuin kyseisestä tuotannosta todella aiheutuneet erilliskulut.

    Näin Edvin Laineen ohjaaman Tuntemattoman sotilaan "hinnaksi" tuli vain 46 667 761 markkaa, nykyrahassa noin 1 921 000 euroa.

Ei niin kallis...
tuntematonsotilas

Tuntematon sotilas (1955)

Studioaikakaudella suurilla kotimaisilla elokuvavalmistamoilla oli oma vakituinen henkilökuntansa ja sopimusnäyttelijöitä, omat kuvauskalustonsa, puvustot, rekvisiitat, verstaat, autot, koeteatterit, studio ja niin edelleen. Koska valtio ei elokuvatuotantoja tukenut, niiden budjettiin ei kannattanut laskea mitään muuta kuin kyseisestä tuotannosta todella aiheutuneet erilliskulut.

Näin Edvin Laineen ohjaaman Tuntemattoman sotilaan "hinnaksi" tuli vain 46 667 761 markkaa, nykyrahassa noin 1 780 000 euroa.

Spede Pasasen tuotantojen budjetit nykyvaluutassa

Spede Pasasen tuottamien elokuvien tuotantokustannukset (todelliset tai arviot) muutettuna vuoden 2013 euroiksi Tilastokeskuksen rahanarvonkerrointa käyttäen. Tuotantokustannustiedot ovat peräisin ELONET.fi:stä.

ELOKUVA VUOSI OHJAUS BUDJETTI* EUR 2013
Romanovin kivet 1993 Aleksi Mäkelä 5 172 445 FIM 1 207 766 EUR
Uuno Turhapuro Suomen tasavallan herra presidentti 1992 Ere Kokkonen 4 859 210 FIM 1 158 436 EUR
Johtaja Uuno Turhapuro, pisnismies 1998 Ere Kokkonen 4 600 562 FIM 1 019 024 EUR
Uuno Turhapuro – herra Helsingin herra 1991 Ere Kokkonen 3 894 256 FIM 952 535 EUR
Uunon huikeat poikamiesvuodet maaseudulla 1990 Pertti Melasniemi 3 701 009 FIM 942 647 EUR
Uuno Turhapuro menettää muistinsa 1982 Ere Kokkonen 1 913 945 FIM 763 664 EUR
Uuno Turhapuron poika 1993 Spede Pasanen 3 119 440 FIM 728 389 EUR
Uuno Turhapuro [mv] 1973 Ere Kokkonen 600 000 FIM 672 300 EUR
Pekko ja poika 1994 Timo Koivusalo 2 907 985 FIM 671 745 EUR
Viu-hah hah-taja [mv]
1974 Ere Kokkonen 680 000 FIM 648 992 EUR
Uuno Turhapuro – kaksoisagentti 1987 Spede Pasanen 2 096 000 FIM 633 202 EUR
Uuno Turhapuron veli 1994 Hannu Seikkula 2 650 665 FIM 612 304 EUR
Noin 7 veljestä [mv] 1968 Jukka Virtanen 360 000 FIM 540 252 EUR
Hirttämättömät [mv]

1971

Spede Pasanen
Vesa-Matti Loiri
392 000 FIM

525 750 EUR

Lottovoittaja UKK Turhapuro [mv] 1976 Ere Kokkonen 700 000 FIM 495 950 EUR
Pähkähullu Suomi [mv] 1967 Jukka Virtanen 302 000 FIM 491 173 EUR
Uuno Turhapuro muuttaa maalle

1986

Ere Kokkonen

1 500 000 FIM–
2 000 000 FIM
469 800 EUR
626 400 EUR
Häpy Endkö? Eli kuinka Uuno Turhapuro
sai niin kauniin ja rikkaan vaimon [mv]
1977

Ere Kokkonen

722 307 FIM

454 259 EUR

Rampe & Naukkis – kaikkien aikojen superpari 1990 Hannu Seikkula 1 590 182 FIM 405 019 EUR
Kahdeksas veljes [mv]
1971 Spede Pasanen 290 000 FIM 388 948 EUR
Professori Uuno D.G. Turhapuro [mv] 1975 Ere Kokkonen 450 000 FIM 364 500 EUR
Millipilleri [mv]


1966


Jukka Virtanen
Ere Kokkonen
Spede Pasanen
210 000 FIM


360 759 EUR


Saatanan radikaalit [mv]



1971



Paavo Piironen
Heikki Nousiainen
Timo Nissi
Heikki Huopainen
190 000 FIM



254 828 EUR



Naisen logiikka 1999 Spede Pasanen 1 065 088 FIM 233 254 EUR
X-Paroni [mv]


1964


Risto Jarva
Jaakko Pakkasvirta
Spede Pasanen
105 000 FIM


196 518 EUR


Pikkupojat 1986 Ere Kokkonen 500 000 FIM1 156 600 EUR

 

1 Ere Kokkosen arvio

Budjettitietoja ei ole saatavilla seuraavista:
Tupla-Uuno; Hei kliffaa hei!; Lentävät luupäät; Uuno Turhapuro armeijan leivissä; Uuno Turhapuron muisti palailee pätkittäin; Pölhölä; Uuno Turhapuron aviokriisi; Tup akka lakko; Koeputkiaikuinen ja Simon enkelit; Rautakauppias Uuno Turhapuro, presidentin vävy; Speedy Gonzales – noin 7 veljeksen poika; Pohjan tähteet; Leikkikalugangsteri; Näköradiomiehen ihmeelliset siekailut; Onks' Viljoo näkyny?; Fakta homma; Liian iso keikka; Uuno Epsanjassa; Jussi Pussi;

Pisimmät suomalaiset elokuvat

Juttua päivitetty viimeksi 11.12.2023

pisimmatelokuvat palkki
Kolme pisintä suomalaista elokuvaa: Pohjantähti (1973), Tuntematon sotilas (1985) ja Talvisota (1989).

Suomessa on runsaan sadan vuoden aikana tuotettu noin 1250–1300 pitkää näytelmäelokuvaa, joista vähintään 120-minuuttisten elokuvien osuus on erittäin pieni: vain 55 filmiä, eli noin neljä prosenttia koko tuotannosta. Näiden elokuvien joukkoon kuitenkin lukeutuu huomattava osa kaikkien aikojen menestyneimmistä ja rakastetuimmista suomalaisista elokuvista.

Kaikkien aikojen pisin kotimainen näytelmäelokuva on Edvin Laineen ohjaamien Täällä Pohjantähden alla- ja Akseli ja Elina -elokuvien yhdistelmäversio Pohjantähti (1973). 202-minuuttinen mammuttiteos tehtiin kansainvälistä levitystä varten, mutta ulkomaanmarkkinat jäivät tavoittamatta ja Pohjantähti pyörikin vain Suomen valkokankailla.

Useampiakin teoksia listalle ovat saaneet Edvin Laine (7), Timo Koivusalo (4),  Mikko Niskanen (3), Rauni Mollberg (3), Aleksi Mäkelä (3) ja Aku Louhimies (3).


Listalla ei ole sellaisia elokuvia, joiden sensuuritiedoissa on ilmoitettu väärä pituus. Esimerkiksi Pedon merkin (1981) todellinen pituus on 119 minuuttia.


Pisimmät elokuvat vuosikymmenittäin

1930 1940 1950 1960 1970 1980 1990 2000 2010 2020
5 1 2 1 6 12 4 13 9 7

 

Pisimmät suomalaiset elokuvat (vähintään 120 min)

1. pisimmatelokuvat1 Pohjantähti (1973)
Ohjaus: Edvin Laine
Tuotanto: Fennada-Filmi Oy
yhdistelmäversio elokuvista Täällä Pohjantähden alla (1968) ja Akseli ja Elina (1970)

202 minuuttia
2. pisimmatelokuvat2 Tuntematon sotilas (1985)
Ohjaus: Rauni Mollberg
Tuotanto: Arctic-Filmi Oy

197 min
3. pisimmatelokuvat3 Talvisota (1989)
Ohjaus: Pekka Parikka
Tuotanto: National-Filmi Oy

197 min
4. pisimmatelokuvat4 Täällä Pohjantähden alla (2009)
Ohjaus: Timo Koivusalo
Tuotanto: Artista Filmi Oy

193 min
5. pisimmatelokuvat5 Täällä Pohjantähden alla (1968)
Ohjaus: Edvin Laine
Tuotanto: Fennada-Filmi Oy

182 min
6. pisimmatelokuvat9 Tuntematon sotilas (2017)
Ohjaus: Aku Louhimies
Tuotanto: Elokuvaosakeyhtiö Suomi 2017 Oy

180 min

7. pisimmatelokuvat8 Tuntematon sotilas (1955)
Ohjaus: Edvin Laine
Tuotanto: Suomen Filmiteollisuus Oy

177 min
8. pisimmatelokuvat10 Nuoruuteni savotat (1988)
Ohjaus: Mikko Niskanen
Tuotanto: National-Filmi Oy

164 min
9. pisimmatelokuvat10 Myrskyluodon Maija (2024)
Ohjaus: Tiina Lymi
Tuotanto: Solar Films Oy

164 min
10. pisimmatelokuvat11 Tulipää (1980)
Ohjaus: Pirjo Honkasalo ja Pekka Lehto
Tuotanto: P-Kino Oy

155 min
11. pisimmatelokuvat32 Kahdeksan surmanluotia (1972)
Ohjaus: Mikko Niskanen
Tuotanto: Käpy-Filmi Oy, Yleisradio Oy

145 min (teatterilevitysversio)
12. pisimmatelokuvat31 Sven Tuuva (1958)
Ohjaus: Edvin Laine
Tuotanto: Suomen Filmiteollisuus Oy

140 min
13. pisimmatelokuvat30 Elämän vonkamies (1986)
Ohjaus: Mikko Niskanen
Tuotanto: National-Filmi Oy, Finnkino Oy, MTV Oy

140 min
14. pisimmatelokuvat6 Täällä Pohjantähden alla II (2010)
Ohjaus: Timo Koivusalo
Tuotanto: Artista Filmi Oy

138 min
15. pisimmatelokuvat7 Akseli ja Elina (1970)
Ohjaus: Edvin Laine
Tuotanto: Fennada-Filmi Oy

137 min
16. pisimmatelokuvat12 Mosku – lajinsa viimeinen (2003)
Ohjaus: Tapio Suominen
Tuotanto: Fantasiafilmi Oy

136 min
17. pisimmatelokuvat13 Matti (2006)
Ohjaus: Aleksi Mäkelä
Tuotanto: Solar Films Oy

135 min
18. pisimmatelokuvat39 Rööperi (2009)
Ohjaus: Aleksi Mäkelä
Tuotanto: Solar Films Oy

133 min
19. pisimmatelokuvat41 Tukkijoella (1937)
Ohjaus: Kalle Kaarna
Tuotanto: Jäger Filmi Oy

132 min
20. pisimmatelokuvat14 Aika hyvä ihmiseksi (1977)
Ohjaus: Rauni Mollberg
Tuotanto: Arctic-Filmi Oy

132 min
21. pisimmatelokuvat15 Ystävät, toverit (1990)
Ohjaus: Rauni Mollberg
Tuotanto: Filmi-Molle Oy

132 min
22. pisimmatelokuvat40 Rock'n Roll Never Dies (2006)
Ohjaus: Juha Koiranen
Tuotanto: Film-Total Oy

131 min
23. pisimmatelokuvat16 Paha maa (2005)
Ohjaus: Aku Louhimies
Tuotanto: Solar Films Oy

130 min
24. pisimmatelokuvat44 Jäniksen vuosi (1977)
Ohjaus: Risto Jarva
Tuotanto: Filminor Oy

129 min
25. pisimmatelokuvat17 Härmä (2012)
Ohjaus: JP Siili
Tuotanto: Yellow Film & TV Oy

128 min
26. pisimmatelokuvat45 Raid (2003)
Ohjaus: Tapio Piirainen
Tuotanto: Kinoproduction Oy

128 min
27. pisimmatelokuvat18 Colorado Avenue (2007)
Ohjaus: Claes Olsson
Tuotanto: Kinoproduction Oy

128 min
28. pisimmatelokuvat46 VMV 6 (1936)
Ohjaus: Risto Orko
Tuotanto: Suomi-Filmi Oy

128 min
29. pisimmatelokuvat19 Pohjanmaa (1988)
Ohjaus: Pekka Parikka
Tuotanto: National-Filmi Oy

128 min
30. pisimmatelokuvat43 Viimeinen savotta (1977)
Ohjaus: Edvin Laine
Tuotanto: Suomi-Filmi Oy

127 min
31. pisimmatelokuvat20 Etulinjan edessä (2004)
Ohjaus: Åke Lindman
Tuotanto: Åke Lindman Film-Production Oy

127 min
32. pisimmatelokuvat52 Jon (1983)
Ohjaus: Jaakko Pyhälä
Tuotanto: Filminor Oy

127 min
33. pisimmatelokuvat38 Akaton mies (1983)
Ohjaus: Edvin Laine
Tuotanto: Kinosto Oy

127 min
34. pisimmatelokuvat47 Pahat pojat (2003)
Ohjaus: Aleksi Mäkelä
Tuotanto: Solar Films Oy

126 min
35. pisimmatelokuvat51 Missä kuljimme kerran (2011)
Ohjaus: Peter Lindholm
Tuotanto: Helsinki-filmi Oy

126 min
36. pisimmatelokuvat49 Puhdistus (2012)
Ohjaus: Antti J. Jokinen
Tuotanto: Solar Films Oy

125 min
37. pisimmatelokuvat48 Olavi Virta (2018)
Ohjaus: Timo Koivusalo
Tuotanto: Artista Filmi Oy

125 min
38. pisimmatelokuvat21 Onnellinen ministeri (1941)
Ohjaus: Toivo Särkkä
Tuotanto: Suomen Filmiteollisuus Oy

124 min
39. pisimmatelokuvat50 Kuin uni ja varjo (1937)
Ohjaus: Toivo Särkkä ja Yrjö Norta
Tuotanto: Suomen Filmiteollisuus Oy

124 min
40. pisimmatelokuvat22 Elinan surma (1938)
Ohjaus: Kalle Kaarna
Tuotanto: Jäger Filmi Oy

124 min
41. pisimmatelokuvat37 Viulisti (2018)
Ohjaus: Paavo Westerberg
Tuotanto: Mjölk Movies Oy

124 min
42. pisimmatelokuvat54 Hetki lyö (2022)
Ohjaus: JP Valkeapää
Tuotanto: Elokuvayhtiö Komeetta Oy

124 min
43. pisimmatelokuvat54 Armon aika (1998)
Ohjaus: Jaakko Pyhälä
Tuotanto: Filminor Oy, Blind Spot Pictures Oy

123 min
44. pisimmatelokuvat23 Rukajärven tie (1999)
Ohjaus: Olli Saarela
Tuotanto: MRP Matila Röhr Productions Oy

123 min
45. pisimmatelokuvat24 Skavabölen pojat (2009)
Ohjaus: Zaida Bergroth
Tuotanto: Juonifilmi Oy

123 min
46. pisimmatelokuvat26 Mitä meistä tuli (2009)
Ohjaus: Miika Ullakko
Tuotanto: T:mi Misty Friday Films

123 min
47. pisimmatelokuvat25 Jos rakastat (2010)
Ohjaus: Neil Hardwick
Tuotanto: Juonifilmi Oy

123 min
48. pisimmatelokuvat53 Vuosaari (2012)
Ohjaus: Aku Louhimies
Tuotanto: First Floor Productions Oy, Edith Film Oy

123 min
49. pisimmatelokuvat42 Aurinkotuuli (1980)
Ohjaus: Timo Linnasalo
Tuotanto: Filminor Oy

122 min
50. pisimmatelokuvat42 Sisarukset (2023)
Ohjaus: Saara Cantell
Tuotanto: Making Movies

122 min
51. pisimmatelokuvat42 Neljä pientä aikuista (2023)
Ohjaus: Selma Vilhunen
Tuotanto: Tuffi Films Oy

122 min
52. pisimmatelokuvat27 Meidän poikamme ilmassa – me maassa (1934)
Ohjaus: Erkki Karu
Tuotanto: Suomen Filmiteollisuus Oy

121 min
53. pisimmatelokuvat36 Da Capo (1985)
Ohjaus: Pirjo Honkasalo ja Pekka Lehto
Tuotanto: P-Kino Oy

121 min
54. pisimmatelokuvat101 Helene (2020)
Ohjaus: Antti J. Jokinen
Tuotanto: Finland Cinematic Oy

121 min
55. pisimmatelokuvat28 Niskavuori (1984)
Ohjaus: Matti Kassila
Tuotanto: Skandia-Filmi Oy

120 min
56. pisimmatelokuvat34 Klaani (1984)
Ohjaus: Mika Kaurismäki
Tuotanto: Villealfa Filmproductions Oy

120 min
57. pisimmatelokuvat29 Ameriikan raitti (1990)
Ohjaus: Lauri Törhönen
Tuotanto: Jörn Donner Productions Oy

120 min
58. pisimmatelokuvat33 Sibelius (2003)
Ohjaus: Timo Koivusalo
Tuotanto: Artista Filmi Oy

120 min
59. pisimmatelokuvat33 Rikinkeltainen taivas (2021)
Ohjaus: Claes Olsson
Tuotanto: Solar Films Oy, Nordic Film Pool Oy

120 min
60.  pisimmatelokuvat33 Free Skate (2022)
Ohjaus: Roope Olenius
Tuotanto: Bright Fame Pictures Oy

120 min

Hollywood-tähtien Suomen-vierailut

gregorypeck

1950-luvun puolivälissä Suomessa oli parhaimmillaan kolmisenkymmentä miljoonaa elokuvissakäyntiä vuodessa, eli yli kolme kertaa enemmän kuin nykypäivänä. Siinä määrin merkittävä elokuvamaa Suomi oli ennen television tuloa, että ulkomaalaiset suurtuottajatkin suunnittelivat aikoinaan tekevänsä suomenkielisiä elokuvia suomalaisille markkinoille. Näin ei kuitenkaan koskaan tapahtunut.

Itse filmien lisäksi tuulahduksia Hollywoodista Suomeen toivat ne harvat amerikkalaiset filmitähdet, jotka Suomessa vierailivat. Kaikki muistanevat ainakin kuulleensa Gregory Peckin Suomen-visiitistä, joka on näistä tapauksista tunnetuin. Tässä muutamia filminpätkiä ja välähdyksiä Hollywood-tähtien Suomen-vierailuista, joiden syynä useimmiten ei ollut elokuvien markkinointi Suomessa. Filmaamatta jääneitä vierailuita ei tässä mainita, mutta sellaisia tapauksia on mm. Planet Hollywood -ravintolan avajaiset, joihin Renny Harlin sai houkuteltua Bruce Willisin ja Demi Mooren.

 

Gregory Peck

Helsingissä syntyneen Greta Kukkosen kanssa vuonna 1942 avioitunut Gregory Peck saapui Suomeen tammikuussa 1953 herättäen valtavaa kiinnostusta eritoten nuorissa naisissa, joiden mielestä 190-senttinen Hollywood-tähti oli tavattoman komea mies. William Wylerin Loma Roomassa (1954) ja Robert Mulliganin Kuin surmaisi satakielen (1962) eivät vielä olleet valmistuneet, mutta Peck oli jo suuri tähti, joka oli huomioitu neljällä Oscar-ehdokkuudellakin.

Kuten Ruotsiinkin, Peck saapui Suomeen markkinoimaan Kilimanjaron lumet -elokuvaansa (1952), joka sai Suomen-ensi-iltansa 16. tammikuuta, mutta myös tapaamaan vaimonsa sukulaisia. Vaimo itse ei ollut mukana, vaan oli vieraillut Suomessa jo edellisvuonna olympialaisten merkeissä. Jo lentokentällä Peckiä oli vastassa – filmimiesten ja ihailijaparven lisäksi – hänen suomalainen kummityttönsä. Seutulan lentokentältä lähdettyään Peck ei ehtinyt kauaa viettää Hotelli Vaakunassa, kun hänen oli jo matkattava Bio Metropoliin Kilimanjaron lumien esitykseen. Siellä hän sai vastailla Carl-Erik Creutzin kysymyksiin yleisön edessä sekä vastaanottaa kukkakimpun Ansa Ikoselta. Näytöksen jälkeen Peck matkasi takaisin Hotelli Vaakunaan, jonka ravintolassa pidettiin illallistilaisuus hänen kunniakseen. Ilmeisesti vierailun edetessä Peck muutti Hotelli Kämpiin.

Muutaman päivän kestäneen visiitin aikana Peck vieraili mm. Yhdysvaltain tiedotuskirjastossa, Kaivopuistossa Yhdysvaltain suurlähetystön pihamaalla, Tuomikirkon portailla, Olympiastadionilla, Lastenlinnassa, Sokoksen tavaratalossa  – ja veti aina mukanaan suurta ihmislaumaa. Hotelli Kämpissä Peck antoi haastatteluja suomalaisille elokuvajournalisteille, jotka tuohon aikaan olivat pääasiassa naisia. Jo 1960-luvulla puretussa Kestikartanossa Peckin vaimon suku järjesti juhlat, joiden kunniavieraaksi Peck saapui. Myöhemmin Peck tapasi jälleen Ansa Ikosen ja tanssahteli tämän kanssa ravintola Adlonin parketilla.


 

Danny Kaye

Elokuvahistorian lahjakkaimpiin koomikoihin lukeutuva Danny Kaye on sittemmin unohtunut suurelta yleisöltä, vaikkakin hänen tähdittämänsä Hurjimus (1947) olikin Ben Stillerin Walter Mittyn ihmeellisen elämän (2013) innoittaja. Kaye vieraili Suomessa useampaankin otteeseen, ensimmäistä kertaa lokakuussa 1955, jolloin hän saapui maahan Unicefin lähettiläänä. Miehen liikkeitä seurannut uutiskuvaaja Leo Hildén kertoi myöhemmin Kayen olleen erittäin epäystävällinen mies – "luonteenpiirre", joka hyvin usein liitetään nimenomaan koomikoihin.

Väitetyn kiukuttelun ohella Kaye ehti nauttia suomalaisia savukkeita, tutustua Lastenlinnaan, Eduskuntataloon ja Stockmannin tavarataloon, käväistä Yleisradion studiolla antamassa haastattelun sekä tietysti käydä saunassa, missä hän antoi "haastattelun" radiolle. Yhdysvaltain suurlähetystössä pidettiin cocktail-tilaisuus, mihin Kayen suomalaisista näyttelijäkollegoista osallistuivat ainakin Joel Rinne ja Ansa Ikonen. Adlonissa pidettiin lehdistötilaisuus ja myöhemmin illanistujaiset, jossa Kaye kokeili saamaansa Neljän tuulen hattua. Gloriassa taasen esitettiin lyhytfilmi Unicefin toiminnasta.

1970-luvulla Kaye kävi Suomessa ainakin kerran, vuonna 1971 osallistuessaan jouluaiheisen televisio-ohjelman nauhoituksiin. Siinä hän esitti joululauluja lasten ja Koivistolaisten kanssa.

Finlandia-katsaus nro 274

Finlandia-katsaus nro 275


 

William Holden

William Holden saapui Suomeen heinäkuussa 1954 yhdessä näyttelijävaimonsa Brenda Marshallin kanssa. Aikaisemmin samana vuonna Holden oli saanut ansaitun miesnäyttelijän Oscarin Billy Wilderin elokuvasta Vankileiri 17 (1953), ja vuoden 1955 alkupuolella suomalaisyleisökin pääsi ihailemaan häntä Wilderin Kauniissa Sabrinassa (1954).

Finlandia-katsauksen lyhyt reportaasi Holdenin vierailusta ei paljasta mitään matkan tarkoituksesta, mutta se lienee ollut jotakin työ- ja huvimatkan väliltä. Ainakin ruokaa nautittiin täkäläisten filmimiesten ja -naisten kanssa.

 


Marlon Brando

Viettelysten vaunu (1951), Alaston satama (1954), Kapina laivalla (1962) ja monet muut menestysfilmit olivat tehneet Marlon Brandosta tähden myös Suomessa, minne hän saapui vuonna 1967 Unicefin lähettiläänä osallistuakseen Helsingin kaupunginteatterissa pidettävään gaalaan. Televisioidun tapahtuman jälkeen Brando sai sairauskohtauksen ja lähetettiin sairaalaan, jossa häneltä otettiin sydänfilmi. Tämä toimenpide vaati rintakarvojen poistamista – ja näitä karvoja eräs sairaanhoitaja sitten säilytti kotonaan valokuva-albumin välissä.


Elävään arkistoon


Alfred Hitchcock

Suomessa kuvattujen ulkomaalaisten tuotantojen täkäläinen yhteyshenkilö Åke Lindman matkusti Hollywoodiin tapaamaan Alfred Hitchcockia, joka suunnitteli kuvaavansa The Short Night -nimisen tarinan Suomessa. Lindmanille Hitchcock kehui jo käyneensä Suomessa etsimässä kuvauspaikkoja ilman, että kukaan tiesi hänen visiitistään. Lindman kuitenkin tiesi asian todellisen laidan; Hitchcockin Suomen-vierailu ei ollut pysynyt salaisuutena, vaan Hitchcock oli itsekin jo lentokentällä antanut haastattelun Suomen televisiolle.

Vieraillessaan Suomessa 1968, Hitchcock kertoi olevansa kiinnostunut Suomesta kuvauspaikkana, mutta ei halunnut suomalaisia näyttelijöitä elokuvaansa – liekö hän ollut koskaan yhtään suomalaista näyttelijää nähnytkään. The Short Nightin toteutumatta jäämisen syyksi on kerrottu Hitchcockin huonontunut terveys, mutta hän kuitenkin teki vuoden 1968 jälkeen vielä kolme filmiä. Ronald Kirkbriden samannimiseen romaaniin perustunutta elokuvaa suunniteltiin pitkään, kunnes Universal-studio – jonka kanssa Hitchcockilla oli tuotantosopimus – lopetti projektin valmistelut. Hitchcock kuoli seuraavana vuonna.

Suomessa Lindmanin apua tarvittiin useissa produktioissa, jotka toivat Suomeen sellaisia tähtiä kuin Charles Bronson, Warren Beatty, Diane Keaton, Michael Caine, Karl Malden, Pierce Brosnan ja niin edelleen.


 

Jayne Mansfield

Köyhän miehen Marilyn Monroe, isotissisenä blondina filmiuraa luonut Jayne Mansfield käväisi Suomessa vuonna 1963. Mansfieldin matka poikkesi Kayen ja Brandon hyväntekeväisyysvisiiteistä, sillä Houkuttelevat huulet -elokuvan (1957) tähti oli palkattu esiintymään ensimmäisessä televisioitavassa Miss Skandinavia -kilpailussa. Mansfieldin mukana oli hänen kehonrakentaja-aviomiehensä Mickey Hargitay, jota The Jayne Mansfield Story -televisioelokuvassa (1980) näytteli Suomessakin kehonrakentaja-aikoinaan vieraillut Arnold Schwarzenegger.



Ryan O'Neal

Peyton Place -televisiosarja alkoi Suomen televisiossa sen verran myöhään, että kun Ryan O'Neal oli jo sarjan jättänyt ja siirtynyt muiden projektien pariin, tunnettin hänet Suomessa nimenomaan Peyton Placen Rodneyna. O'Neal palkattiin vuonna 1970 tekemään esiintymisiä erilaisissa juhannustapahtumissa, joihin häntä kiidätti helikopteri. Ehti kulua yli vuosi, ennen kuin Arthur Hillerin ohjaama Love Story (1970) saapui myös Suomen valkokankaille. Menestys oli suuri, mutta ei läheskään niin suuri kuin Pohjois-Amerikassa, missä 2,2 miljoonalla dollarilla tuotettu elokuva keräsi yli 100 miljoonan dollarin lipputulot.

Love Storyn lisäksi O'Nealin elokuvista yli 100 000 katsojaa Suomessa saivat Peter Bogdanovichin Ottaaks' päähän? (1972) ja Paperikuu(1973).



James Drury

Peyton Placen tapaan myös Virginialainen pyöri Suomen televisiossa 1970-luvun alussa. Pääosaa näytelleen James Druryn

Suomen valkokankailla Druryn näkyvin työ oli ollut sivurooli Robert D. Webbin lännenfilmissä Rakasta minua hellästi (1956), jonka menestyksen syy oli filmissä valkokangadebyyttinsä tehnyt Elvis Presley. 80-vuotias Drury ei ole esiintynyt kameroiden edessä sitten 2000-luvun alun.

 

Sivu 38 / 50

ISSN 2342-3145. Avattu lokakuussa 2008. Noin 30 600 eri kävijää kuukaudessa (1/2024).