Renny Harlinin esikoiselokuva ja kuinka sitä ei tehty
Kuvaaja Henrik Paersch ja ohjaaja Renny Harlin Jäätävän poltteen kuvauksissa. Kuva: Larmark Productions & Markus Selin
Seuraavassa on näyte POIKKI! – toteutumattomat kotimaiset elokuvat -kirjan luvusta. Kuvasivut on jätetty näytteestä pois, samoin luvun loppuosa. Loput tästä luvusta ja tarinat yli 40:stä muusta toteutumattomasta elokuvahankkeesta löydät itse kirjasta.
Osta kirja:
75 vuotta täyttävä Pepe Teirikari vaihtoi mainoselokuvat dokumentteihin
Pepe Teirikari (vasemmalla) ja ruotsalainen mainosohjaaja Alf Mork Cannesissa vuonna 1984. Kuva: Pepe Teirikarin kotialbumi
Yli puolen vuosisadan mittaisen uran mainoselokuvien parissa tehnyt Pentti ”Pepe” Teirikari täyttää torstaina 75 vuotta.
Kaikki alan ihmiset tuntenut ja tunteva Teirikari aloitti elokuvauransa talvella 1966 tilauselokuvia valmistaneen Scenaria Oy:n äänimiehenä. Äänittäjän kokemuksen sijaan uudelta vahvistukselta löytyi vaadittu ymmärrys musiikin käytöstä erilaisissa elokuvissa. Se oli perua poikavuosina alkaneesta musiikkiharrastuksesta, jonka kautta Teirikari oli päätynyt Musiikki-Fazerin palkkalistoille ennen Scenariaan tuloaan. Musiikkiura jäi kesken, mutta elokuvasta tuli elämäntyö.
– Ensimmäisenä kesänä teimme televisioon puolitoistatuntisen dokumenttielokuvan nimeltä Viitostie. Mukaan tulivat heti kohta ensimmäiset mainokset Yhdyspankille, Philipsille ja monelle muulle, Teirikari muistelee.
Vapaa-ajallaan hän soitti tanssimusiikkia ja jazzia muun muassa Reino Bäckmanin, Åke Sjöblomin ja Josi Heinilän yhtyeissä. 1970-luvun alussa Teirikari siirtyi Mainos-Taucher Oy:n elokuvaosastolle. Firma oli aikansa suurin täkäläinen mainostoimisto.
– Asiakkaina olivat muun muassa Paulig, Fazer, Gillette, Kellogg’s ja Ford. Näille kaikille suunnittelin ja tuotin tv-mainoksia lähes neljä vuotta.
Pepet Helanne ja Teirikari 1970-luvun puolivälissä. Kuva: Pepe Teirikarin kotialbumi
Vuonna 1974 Pentti Helanne pyysi kaimaansa Filmi-Jatta Oy:n palkkalistoille mainoselokuvia tuottamaan. Asiakkaina olivat suuret kotimaiset ja täällä toimineet kansainväliset yhtiöt. Palkintoja alkoi kertyä niin kotimaasta kuin ulkomailtakin.
– Joskus vuoden 1974 aikoihin taisi olla puolet Suomen Mainoselokuvakilpailun palkituista elokuvista Filmi-Jatan tuotantoa, Teirikari muistelee.
Teirikari oli myös mukana Filmi-Jatan tuottamissa pitkissä elokuvissa, Irene Hammarin saaristolaisromaaniin pohjautuvassa Kesän maussa (1975) ja Mauri Sariolan Susikoski-tarinassa Tuntematon ystävä (1978). Vuosi Tuntemattoman ystävän ensi-illan jälkeen Teirikari osti Filmi-Jatan ja muutti yhtiön nimen Elohopea-Filmi Oy:ksi. Työtä tehtiin yötäpäivää kymmenen vuoden ajan.
– Myin Elohopea-Filmin kasinokuumeen aikana 1989. Kai se oli hyvä kauppa, koska sen ansiosta voin korona-aikana paeta hirsimökkialueelle Saimaan rannalle.
Muutaman vuoden päästä oli pystyssä uusi tuotantoyhtiö, Pohjantähti-Elokuva Oy, joka jatkoi samalla alalla vielä parin vuosikymmenen ajan. Viimeiset vuodet ovat olleet firmassa jo hiljaisia, ”koska ukko vanhenee”. Silti tälläkin hetkellä hänellä on vireillä draamadokumentti arkkitehti Eliel Saarisesta, jonka pojanpoika Eric Saarinen ohjaa elokuvan. Parikymmentä vuotta sitten Saarinen ohjasi yhden Pohjantähti-Elokuvan tunnetuimmista mainoksista, VR Birdy -nimellä kulkevan tarinan Helsingin päärautatieasemalta junan katolla matkuvasta kyyhkysestä, jota pesue odottaa Tampereen aseman kellotornissa. Helikopterin kyydissä oleva kamera seuraa halki suomalaisen luonnon matkaavaa junaa ja taustalla soi hittielokuva Love Storyn (1970) tunnussävelmä.
– Mainokset ovat jo jääneet. Apua annan, jos pyydetään – ja jotkut vielä pyytävät – mutta tällä iällä on mukavampaa astua syrjään, Teirikari sanoo.
75-vuotias veteraani ei silti aio lopettaa elokuvantekoa. Lähes 4 000 tuotetun mainoselokuvan jälkeen vaan voi jo vaihtaa lajia.
– Eliel Saarisen tarinan lisäksi suunnitteilla on Pähkinäsaaren rauhan rajasta kertova dokumentti. Ja päälle muutama kevyempi dokkari, Teirikari kertoo.
Pepe Teirikarin tuottamia tilaus- ja dokumenttielokuvia: |
Luulot pois (1986, ohj. Matti Lötjönen) Itsestään selvä (1988, ohj. Olli Rönkä) Kun veressä on alkoholia (1980, ohj. Martti Jännes) I'll Remember Old House (1992, ohj. Pepe Teirikari) Unta ja totta – Reino Helismaa (1995, ohj. Pepe Teirikari) Siks' oon mä suruinen – Toivo Kärki (1997, ohj. Pepe Teirikari) Karjala – pohjolan bysantti (1997, ohj. Pepe Teirikari) Erik Lindström – ranskalaiset korot (1997, ohj. Pepe Teirikari) Unohtumaton Georg Ots (2001, ohj. Pepe Teirikari) Eila Hiltunen – aikojen saatossa (2001, ohj. Pepe Teirikari) Raja (2003, ohj. Pepe Teirikari) Valto Laitinen – Pariisin pianisti (2004, ohj. Anne Lakanen ja Pepe Teirikari) Kaikkien aikojen parhaat sekunnit (2007, ohj. Jami Teirikari) Kulutuksen sävel – mainosmusiikin historia (2013, ohj. Jami Teirikari) Nyt uutta Suomessa! – suomalaisen mainonnan historia (2014, ohj. Jami Teirikari) Soivat saaret (2019, ohj. Claes Olsson) Aspo – musikaalinen saari (2019, ohj. Claes Olsson) Kökar – viulujen saari (2021, ohj. Claes Olsson |
Rukajärven tie ja monet muut odottavat digiaikaan siirtymistä – valtaosa 1970–2000-lukujen suomalaiselokuvista on yhä digitoimatta
Rukajärven tien pääpari Peter Franzén ja Irina Björklund. Kuva: MRP Matila Röhr Productions
Tammikussa 1999 Suomen elokuvateattereihin saapui Rukajärven tie, Antti Tuurin romaaniin pohjautuva sotaelokuva, josta tuli suurin kotimainen yleisömenestys sitten kymmenen vuoden takaisen Talvisodan. Nyt Rukajärven tien ensi-illasta on kulunut kaksi vuosikymmentä ja filmi on jäänyt arkiston hyllylle. Nykypäivän laatuvaatimukset täyttävänä digikopiona sitä ei ole olemassa ja vanhana SD-laatuisena versiona se ei kelpaa ainakaan suurille suoratoistopalveluille, tuskin teräväpiirtolaatuun tottuneelle nuorisollekaan.
Rukajärven tietä ei kuitenkaan ole unohdettu. Elokuvan tuottaneen MRP Matila Röhr Productions Oy:n tuottaja Ilkka Matila kertoo Tuuri-filmatisoinnin olevan yksi niistä kolmesta elokuvasta, joiden digitointia yhtiössä on suunniteltu. Kaksi muuta olisivat Rölli ja metsänhenki (2001) ja Äideistä parhain (2005). Kaikki kolme edustavat aikansa valioita: niiden tekemiseen uhrattiin nykyrahassa yhteensä noin yhdeksän miljoonaa euroa, katsojia kertyi liki miljoona ja Jussi-palkintoja kolmetoista.
Nyt näiden kolmen elokuvan digitoiminen negatiivista valmiisiin 4K-kopioihin saakka maksaisi arviolta 60 000 euroa. Lopullinen hinta on kuitenkin arvoitus.
– Suurin epävarmuus on äänitöiden kustannus. Mikä on äänitiedostojen muoto, voidaanko niitä vielä lukea, siirtää ja löytyvätkö ne täydellisinä arkistoituna äänifirmoilta ratkaisee lopulta kokonaiskustannukset, tuottaja Ilkka Matila selvittää.
Entä onko yli kymmenen vuotta vanhoilla kotimaisilla elokuvilla taloudellista merkitystä aktiiviselle tuotantoyhtiölle?
– Niillä on merkitystä, mutta valitettavasti kuitenkin niin pieni, ettei se riitä investoinnin perusteeksi, Matila kertoo.
Palava enkeli palasi elävien kirjoihin viime vuonna. Kuva: VLMedia
Elokuvasäätiöltä voi saada tukea
Helsingin Sörnäisissä KAVI:n toimitiloissa on saksalaisvalmisteinen DFT Scanity -merkkinen 4K-skanneri, jonka hinta uutena liikkuu puolen miljoonan euron tienoilla. Se on enemmän kuin Uuno Turhapuron (1973) budjetti, mutta sekin filmi on kulkenut tuon skannerin läpi.
KAVI:n omistamien elokuvien ja Yleisradion toimeksiantojen lisäksi KAVI:ssa digitoidaan vuosittain kymmenkunta yksityisomistuksessa olevaa koko illan elokuvaa. Viimeksi mainittuja digitoidaan myös Ylellä ja Reel One Oy:ssä, joka on Suomen ainoa yksityisen puolen 4K-skannerin omistaja. Reel Onessa on digitoitu muun muassa kaksi arkistohyllylle vuosikymmeniksi jäänyttä elokuvaa, Lauri Törhösen ohjaamat Palava enkeli (1984) ja Tropic of Ice – jään kääntöpiiri (1987). Niiden omistusoikeudet jäivät epäselviksi tuotantoyhtiön mentyä konkurssiin jo 1980-luvulla, mutta asioiden selvittyä elokuvat digitoitiin DVD- ja VOD-levitystä varten viime vuonna.
Puolitoistatuntisen elokuvan 35-millisen negatiivinen skannaaminen 4K-laadulla maksaa noin 4 000 euroa. Sen päälle tulee vielä varsinaisten jälkitöiden hinta, jotka helposti nostavat summan moninkertaiseksi.
Halvin ja laadullisesti heikoin tapa digitoida elokuva on käyttää esityskopiota, joka on jo valmiiksi värimääritelty. Parhaaseen lopputulokseen päästään käyttämällä alkuperäistä negatiivia, vaikka negatiivikin voi olla erittäin heikossa kunnossa liiallisen kopioinnin tai huonon varastoinnin seurauksena. Sitten on sellaisia elokuvia kuin Runoilija ja muusa (1978), jonka negatiivi on kadonnut ja mahdollisesti tuhoutunut.
Elokuvien kehittämisen työvaiheissa negatiivin ja esityskopion välissä on muun muassa interposiitivi, joka on laadullisestikin näiden kahden välimaastossa.
– Interpositiivin käyttö yleistyi Suomessa vasta 1980-luvulla ja sekin on yhden sukupolven verran heikompi kuin negatiivi, KAVI:n vastaava arkistonhoitaja Tommi Partanen kertoo ja jatkaa:
– Siksi käytännössä kaikki ovat suosineet originaalinegatiivia, mikä on tavallaan hyväkin. Jos kerran tehdään uusi digitointi, miksi ei tekisi sitä mahdollisimman hyvästä lähtömateriaalista. Toisaalta, onhan se kulukysymys. Positiivin värimäärittely on yleensä helpompaa, mutta ei se ihan yhdeltä istumalta mene.
Kotimaisten elokuvien digitointiin voi anoa tukea Elokuvasäätiöltä, joka on jakanut tätä nimenomaista tukea vuodesta 2014 lähtien yhteensä noin 650 000 euron edestä. Toistaiseksi suurin potti, 150 000 euroa, jaettiin heti ensimmäisenä Aki Kaurismäen Sputnik Oy:lle. Vuosina 2019 ja 2018 tukea sai vain neljä hakijaa ja yhteensä alle 50 000 euron verran. Tämän vuoden helmikuussa VLMedia Oy sai tukea viiden eri elokuvan, muun muassa Kivenpyörittäjän kylän (1995), digitointiin yhteensä 50 000 euroa.
Kaikki tätä juttua varten haastatellut ja taustatietoa antaneet henkilöt pitivät tukea liian pienenä.
– Tuki ei valitettavasti kata kuin pienen osa kuluista, Rukajärven tien tuottaja Ilkka Matila toteaa.
– Säätiön tuki ei aina ole riittänyt ja osa on jäänyt tuottajan maksettavaksi. Tämä on vaikeuttanut digitointeja, Partanen puolestaan kertoo.
Elokuvasäätiön toimitusjohtaja ei vastannut kommenttipyyntöön.
Rölli ja metsänhenki -elokuvan Maria Järvenhelmi ja Allan Tuppurainen. Kuva: MRP Matila Röhr Productions Oy
EU-direktiivistä lisämyyntiä?
Lähitulevaisuudessa suomalaisten elokuvien kysyntä saattaa lisääntyä, sillä uuden EU-direktiivin myötä suoratoistopalveluiden sisällöstä vähintään 30 prosentin osuus pitää olla eurooppalaista alkuperää. EU-maiden on otettava tämä direktiivi osaksi lainsäädäntöään viimeistään 19. syyskuuta 2020.
Saattaisiko Rukajärven tien 2K- tai 4K-kopiolle olla kysyntää ulkomailla, ehkä jopa Netflixin tai Amazon Primen tahoilla? Kenties, tuottaja Ilkka Matila arvioi:
– Tämän pandemian seurauksena pitkien elokuvien kysyntä on kasvanut suoratoistopalveluissa. On mahdollista, että tämä tarkoittaa myös vanhojen leffojen kysynnän kasvua.
KAVI:n elokuvien digitoituja versioita on esitetty erilaisissa arkisto- ja festivaalinäytöksissä ympäri maailman. Yksi niistä, Erik Blombergin ohjaama Valkoinen peura (1952), pääsi vuosi sitten arvokkaaseen seuraan, kun brittiläinen Eureka Entertainment julkaisi sen osana The Masters of Cinema -tallennesarjaansa. Eureka kelpuuttaa Blu-ray-levitykseensä vain maailmanluokan restaurointeja, joten ainakin ammattitaitoa Suomesta löytyy. Raha on eri juttu.
Kotimaisen elokuvan digitointituen saajat 2014–2020
PÄÄTÖSPV | TUENSAAJA | TUKI | TUEN KOHDE |
22.10.2014 | Sputnik Oy | 150 000 € | "Aki Kaurismäen pitkien elokuvien digitalisointi" |
05.12.2014 | Marianna Films Oy | 35 000 € | "Mika Kaurismäen vanhojen elokuvien (13 kpl) digitointi" |
05.12.2014 | Artista Filmi Oy | 40 000 € | Sibelius (2003), Kulkuri ja joutsen (1999) |
16.09.2015 | Illume Oy | 12 500 € | Kenen joukoissa seisot (2006), Lastuja (2011), Helsinki ikuisesti (2008), Punk – tauti joka ei tapa (2008) |
18.11.2015 | Lumifilm Oy | 15 000 € | "Turilas & Jäärä -sarjan digitalisointi" |
18.12.2015 | Snapper Films Oy | 2 000 € | Joulutarina (2007) |
12.10.2016 | Kristallisilmä Oy | 20 000 € | "Ilppo Pohjolan elokuvien digitaalinen restaurointi" |
12.10.2016 | Baabeli Ky | 114 000 € | "Pirjo Honkasalon tuotannon 7 elokuvaa" |
13.12.2016 | Kristallisilmä Oy | 55 000 € | "Eija-Liisa Ahtilan elokuvien (7 kpl) digitointi, remasterointi ja uusien esityskopioiden valmistus" |
13.12.2016 | Lumifilm Oy | 52 500 € | "Urpo & Turpo -elokuvien digitointi" |
20.02.2017 | Liisa Helminen Film Productions Oy | 4 600 € | Matka on pitkä (1994) |
20.02.2017 | Image Club Oy | 8 000 € | Heinähattu ja Vilttitossu (2002) |
09.05.2017 | Neofilmi Oy | 14 000 € | Lumikuningatar (1986) |
15.06.2018 | Giron Filmi Oy | 27 073 € | Korpinpolska (1980), Skierri – vaivaiskoivujen maa (1982) |
18.06.2018 | Lumifilm Oy | 18 800 € | Pelikaanimies (2004) |
01.03.2019 | Nordic Film Pool Oy | 20 000 € | Akvaariorakkaus (1993) |
29.03.2019 | Film de Ville Oy | 10 200 € | Poika ja ilves (1998) |
26.02.2020 | VLMedia Oy | 10 000 € | Bad Luck Love (2000) |
26.02.2020 | VLMedia Oy | 10 000 € | Ihmiselon ihanuus ja kurjuus (1988) |
26.02.2020 | VLMedia Oy | 10 000 € | Kivenpyörittäjän kylä (1995) |
26.02.2020 | VLMedia Oy | 10 000 € | Kumma juttu (1989) |
26.02.2020 | VLMedia Oy | 10 000 € | Kuutamosonaatti (1988) |
Digitointiin on myönnetty tukea myös kulttuuriviennin tukena.
Mielipide: HBO Nordic, elokuvan vihollinen
Gallen-Kallelan Poika ja varis uudelleen rajattuna.
HBO:lla työskentelee maailman viisaimmat ihmiset ja parhaimmat elokuvantekijät. He tietävät, missä kuvasuhteessa Steven Spielberg oikeasti halusi Indiana Jones ja tuomion temppeli -elokuvansa esitettävän. Ei suinkaan anamorfisena laajakuvana (2,39:1), jollaisena hän elokuvansa kuvasi, vaan 1,78:1-kuvasuhteessa, johon HBO on sen rajannut.
Suurten VOD-palveluiden joukosta tuskin löytyy toista yhtä törkeää tapausta kuin HBO ja siten myös HBO Nordic. Useat palvelussa nähtävistä teoksista on rajattu tuohon mainittuun kuvasuhteeseen, ellei se sitä ole alun perin ollut. Syy on yksinkertainen ja idioottimainen: 1,78:1-kuvasuhde täyttää nykypäivän laajakuvatelevision koko kuva-alan.
Tässä toiminnassaan HBO edustaa sitä jälkijättöistä ajattelutapaa, joka oli vallallaan täyskuvatelevisioiden aikaan – siis silloin, kun laajakuvatelevisioista pääsivät nauttimaan korkeintaan kaikkein äveriäimmät. Tuolloin laajakuvaelokuvat rajattiin 1,33:1-kuvasuhteeseen, koska mustia palkkeja kammottiin. Paras ja pahin esimerkki tästä on Ben-Hur (1959), jonka kuvasta katosi tuolla menetelmällä peräti kolme neljäsosaa. HBO:n nykypäivän toiminta tarkoittaa esimerkiksi Indiana Jones ja tuomion temppelin kohdalla sitä, että neljäsosa kuvasta jää näkymättömiin. Ben-Hurin kaltaisen elokuvan kohdalla kuva-alan menetys olisi vielä paljon suurempi.
Tällaista nykypäivän "pan & scan"-toimintaa harrastavien tv-kanavien ja VOD-palveluiden pahimpia vihollisia ovat ilmeisesti elokuvantekijät, jotka ovat kehdanneet valita jonkin muun kuvasuhteen kuin sen ainoan, joka heille kelpaa. Omin päin tehdyt kuvarajakukset rikkovat tekijänoikeuksia ihan huoletta ja kaikki tämä ilmeisesti vain siksi, koska joskus joku on valittanut, kun Super-Panavision- tai Cinerama-elokuva ei täytäkään juuri Walmartista ostetun taulutelevision koko ruutua.
Päivitys klo 18.26: Tämän jutun aikaisemmasta väitteestä poiketen HBO:n kaikkia scope-elokuvia ei ole rajattu uudelleen. Rajaus on tehty ainakin elokuviin Suljettu saari (2010), Kadonneen aarteen metsästäjät (1981), Indiana Jones ja tuomion temppeli (1984), Indiana Jones ja viimeinen ristiretki (1989), Indiana Jones ja kristallikallon valtakunta (2008), Bridget Jones: elämäni sinkkuna (2001), Bridget Jones. elämä jatkuu (2004), Notting Hill (1999), Pitch Black (2000), Ricochet (1991), Star Trek Into Darkness (2013), Lumikki ja metsästäjä (2012), Parfyymi: erään murhaajan tarina (2005), Super 8 (2011), Oma taivas (2009), Kaiken teoria (2014), xXx (2002) ja World War Z (2013).
Suomalainen elämäkertaelokuva Laineen ja Linnan jäljiltä
Akseli Koskela (Aarno Sulkanen), torpparin poika ja kapinajohtaja.
Väinö Linnan syntymästä tulee kuluneeksi pyöreät sata vuotta tämän vuoden joulukuussa. Urjalaissyntyinen tamperelaiskirjailija antoi Suomen kirjallisuudelle alle kymmenessä vuodessa neljä klassikkoa ja ennätyksiä rikkonutta myyntimenestystä, Tuntemattoman sotilaan ja Täällä Pohjantähden alla -trilogian. Samalla Linna tuli antaneeksi suomalaiselle elämäkertaelokuvalle sellaisen muodon, josta se ei ole päässyt eroon puolessa vuosisadassakaan.
Linnan romaanitrilogia pentinkulmalaisista itsenäisen Suomen alkuvaiheilla ilmestyi 1950- ja 1960-lukujen taitteessa. Jouluun 1962 mennessä romaaneja oli painettu yhteensä yli puoli miljoonaa kappaletta ja kauppa kävi ahkerasti sen jälkeenkin. Kun työt elokuvasovituksen parissa aloitettiin 1960-luvun puolivälin jälkeen, alkuperäiset kirjat olivat kansalle tuttuakin tutumpia. Ratkaisevan erilaisesta elokuvasovituksesta tuskin edes puhuttiin ohjaaja Edvin Laineen ja käsikirjoittaja Juha Nevalaisen keskusteluissa, ja Linnalla oli veto-oikeus kaikkiin muutoksiin.
Nevalainen oli kirjoittanut jo Tuntemattoman sotilaan elokuvasovituksen noudattaen alkuperäisteoksen henkeä hyvin tarkkaan. Sama toistui Täällä Pohjantähden alla -elokuvaa kirjoitettaessa: romaanitrilogian kahdesta ensimmäisestä osasta kirjoitettiin skenario, joka tyytyi kuvittamaan romaanin tapahtumia sen sijaan, että olisi etsitty elokuvallisinta lähtökohtaa ja toteutustapaa. Edvin Laine oli ohjaajana sitä koulukuntaa, joka kertoi tarinan aina alusta loppuun asti – hyppimättä aikatasojen välillä ja pitäen kaiken niin selvänä, että joka kylän hitainkin katsoja ymmärsi, missä mennään.
Linnan alkuperäisteosten vahvuudet siirtyivät myös Laineen elokuviin ja näistä tuli kiistattomia klassikoita – kaikkine virheineen ja puutteineenkin. Tuntematon sotilas käy yhä samoisin tunteisiin kiinni kuin Finlandiakin. Sama epäoikeudenmukaisuuden vastustamisen henki on ratkaisevassa osassa Pohjantähdessäkin.
Jussi Koskela (Risto Taulo), kaiken kestävä torppari.
Vaikka Tuntemattoman sotilaan elokuvasovitus oli suomalaisittain ennätyksellisen suuri ja kallis, sekin kalpeni Täällä Pohjantähden alla -elokuvan rinnalla. Väreissä kuvattu, nykyrahassa yli neljä miljoonaa euroa maksanut suurelokuva venähti yli kolmituntiseksi useammastakin eri syystä. Kahden paksun romaanin uskollinen sovitus oli syistä suurin, mutta pituuteen vaikutti epäilemättä myös ajan käytäntö ylipitkien elokuvien hinnoittelussa. Nimittäin kolmituntisista elokuvista perittiin kaksinkertainen lipunhinta, koska ne veivät teattereilta kahden elokuvan edestä näytösaikaa. Korkea hinta saattoi karkottaa osan katsojista tiettyjen elokuvien kohdalla, mutta Pohjantähden tapauksessa sitä pelkoa ei ollut. Jos kirjaversiota meni kaupaksi puoli miljoonaa kappaletta, niin miksei elokuvaankin myytäisi ainakin yhtä monta lippua?
Kolmituntisen elokuvan voi tehdä käytännössä samalla hinnalla kuin kaksi- ja puolituntisenkin, mutta kolmituntisella saattoi tienata miljoonan tai pari enemmän. Pohjantähden tuottaja ja levittäjä sekä maan suurin elokuvateatteriketju kuuluivat kaikki samalle omistajaperheelle. Elokuvan tuotantokustannuksissa apuun tuli Yleisradio, joka tilasi Fennada-Filmiltä elokuvasta vielä pidemmän sarjaversion houkuttelemaan ihmisiä ostamaan mustavalkotelevision tilalle väritelevision ja maksamaan kalliimpaa lupamaksua.
Kaikki nämä mainitut seikat – Linnan veto-oikeus, Laineen käsitys tarinankerronnasta, alkuperäisteosten suosio, Yleisradion mukaantulo, tuottajan etu hinnoittelussa – vaikuttivat siihen, että Laineen elokuvassa ei ainoastaan kuvata sen päähenkilö Akseli Koskelan elämää vauvasta aina kolmikymppiseksi saakka, vaan jopa hänen siittämisensä on osa tarinaa.
Elokuva alkaa siitä mistä romaanitrilogiakin, suosta, kuokasta ja Jussista. Akseli ilmestyy maailmaan, kun filmistä on kulunut vartin verran. Neljänkymmenen minuutin kohdalla Akseli on nuori aikuinen ja roolissa nähdään ensimmäisen kerran Aarno Sulkanen, elokuvan varsinainen päänäyttelijä. Eletään suurlakon aikaa vuonna 1905.
Elokuvasta on kulunut jo 75 minuuttia siihen mennessä, kun Akselin ja Elinan häävalssia tanssitaan. Puolentoista tunnin kohdalla pastori Salpakarin poika lähtee yön turvin Saksaan jääkärikoulutukseen. Samalla näytetään yksiselitteisesti, kuinka välit ovat kiristyneet äärimmilleen Salpakarien kaltaisten auktoriteettien, vanhaa rahaa ja yhteiskunnallista asemaa edustavien valkoisten ja Akselin kaltaisten vähäisemmässä asemassa olevien punaisten välillä. Rajaveto on erittäin mustavalkoinen: Pohjantähdessä jokainen, joka ei ole punainen, on täysi sika ja suoranainen ihmishirviö. Punaisten harjoittamaa terroria kuvataan, mutta punaisten näkökulmasta ja kostotoimien kautta. Heikomman näkökulma on antavinaan jonkinlaisen oikeutuksen teoille.
Koomista kyllä, Pohjantähti antaa täysin vääränlaisen kuvan torppareiden elinoloista. Koskelat asuvat mahtavassa talossa suurten, itse raivattujen peltojen keskellä. He ovat erittäin hyväosaisia ja suuttuvat, kun yhtä paljon omasta edustaan huolta pitävä Salpakari haluaa takaisin osan maista nyt, kun ne on pelloiksi käännetty ja kaskettu. Välit kiristyvät katkeamispisteeseen.
Peräti 100 minuuttia on elokuvasta kulunut, kun sisällissota alkaa ja Akseli ja hänen kaverinsa lähtevät ensimmäisen kerran aseet mukanaan tappelemaan. Vain puoli tuntia myöhemmin elokuvassa sota on kääntynyt punaisten tappioksi ja Akselikin lähtee pakoon. Siitä menee vain kymmenkunta minuuttia, kun kahden ja puolen tunnin kohdalla tuomari antaa räätäli Halmeelle kuolemantuomion. Noin minuuttia ennen elokuvan loppua Akseli palaa kotiin pitkän vankilatuomion jälkeen ja loppu koittaa.
Ja sittenkin, kaikessa mustavalkoisuudessaan ja yksioikoisuudessaan, Laineen elokuva on riipaiseva inhimillinen draama. Katsoja ei voi olla mieltymättä niihin hienoihin ihmistyyppeihin, joita tarinassa nähdään eikä kokematta samaa turhautumisen tunnetta kuin Koskelat silloin, kun elokuvan aikana pitkään ja hartaasti rakennettu kotitila on joutumassa hienohelmaisen, tossun alla elävän pastorin rahapussiin. Vähemmästäkin on kapinoita aloitettu.
Ruusu ja kulkuri -elokuvan Hilkka Helinä ruusuna, joka on kasvanut laaksossa...
Laineen elokuvaa katsellessa voi helposti unohtaa sen, että kyseessä on täysin fiktiivinen teos, vaikka historian lehdillä liikutaankin. Se ei kerro minkään todellisen Akseli Koskelan ja hänen perheensä elämästä sisällissodan aikaan, vaikka hahmoilla olikin esikuvia todellisuudessa.
Tapa, jolla Koskelan perheen elämää kuvataan, oli uusi sen ajan kotimaisessa elokuvassa. Yhtä laajoja elämänkuvauksia ei ollut tehty, mutta harhakäsitys tämän elokuvan totuudenmukaisuudesta on paremminkin peräisin myöhemmistä kotimaisista elokuvista kuin itse Pohjantähdestä.
Suomalaiset elämäkertaelokuvat olivat pitkään samanlaisia kuin kulta-ajan Hollywoodissakin. Koko kansalle tutun ihmisen – yleensä taiteilijan – elämästä luotiin puolitoistatuntinen yhtenäinen tarina, jossa oli aina romantiikkaa ja enemmän sepitystä kuin totta. Faktaa oli mukana juuri sen verran, että jokainen katsoja tunnisti päähenkilön esikuvan, vaikka nimi olisikin ollut hieman toisenlainen.
Todellisiin ihmisiin keskittyvien suomalaisten elämäkertaelokuvien tarina alkoi käytännössä kahdesta Toivo Särkän ja Yrjö Nortan yhteisohjauksesta, 14-vuotiaasta viulistisensaatio Heimo Haitosta kertovasta Pikku pelimannista (1939) sekä J. L. Runebergin ja Emilie Björksténin salasuhdetta kuvaavasta suurelokuvasta Runon kuningas ja muuttolintu (1940). Pikku pelimanni oli nopea rahastuselokuva, mutta Elsa Soinin kirjoittamaa Runeberg-filmiä tehtiin hartaasti ja suurella rahalla.
Myöhemmin Soini kirjoitti toiselle yhtiölle kansalliskirjailija Aleksis Kivestä kertovan melodraaman Minä elän (1946), jonka Ilmari Unho ohjasi. Rauli Tuomen tulkitseman Kiven elämä nähdään alusta loppuun saakka, mutta matkalta jätetään pois hyvinkin merkittäviä vaiheita. Missään vaiheessa tässä elokuvassa ei ole läpirullauksen tai potpurin tuntua. Se on väkevää, välillä hyvin teatraalista draamaa, jossa on pyritty dramaturgisesti täysipainoiseen kertomukseen ja onnistuneesti vältetty rönsyilyä.
Tarkkaan faktoissa pysyvän Kivi-elokuvan rinnalla Unhon ohjaama Ruusu ja kulkuri (1948) on sitäkin sepitetympi. Totta siinä oli melkeinpä vain sen verran, että oopperalaulaja Abraham Ojanperä oli olemassa. Unhon elokuvassa tätä kuljetetaan ympäri maailman paikoissa, joissa oikea Ojanperä ei koskaan käynyt. Elokuvan keskiöön on otettu täysin keksitty rakkaustarina Ojanperän ja kotikylän tytön välille. Tuon Elovena-tytön luo elokuvan Aappo aina kaipaa, kuolemansa hetkelläkin.
Ojanperän elämän käänteet saattoivat olla elokuvan tekijöiden tiedossa, mutta suuri yleisö oli ne jo unohtanut. Niinpä Ruusu ja kulkuri meni monelle täydestä totuudesta. Vaikka sen jälkeenkin tehtiin vielä useita vahvasti väritettyjä elämäkertaelokuvia, niin Ruusu ja kulkuri on paras esimerkki tästä tyylistä. Lajityyppinsä valioita se on ennen kaikkea se visuaalisen kauneutensa ansiosta: Unho on antanut tunteiden viedä ja hän on luonut näyttäviä sentimentaalisia jaksoja hyödyntäen voimakkaita kuvakulmia. Ruusussa ja kulkurissa pääosassa on kauneus, ei Ojanperä tai tämän elämä.
... ja jonka Aappo (Unto Salminen) jättää paikoilleen.
Nykypäivän suomalaiset elokuvantekijät ovat tehneet elämäkertaelokuvia samasta syystä kuin T. J. Särkkä yli 80 vuotta sitten. Tunnettu ihminen on jo valmiiksi yleisölle myyty, elokuvan saama huomio on varma ja jonkinasteinen yleisömenestyskin on taattu. Suurten katsojalukujen tavoitteluun on osallistunut myös Elokuvasäätiö, joka on näitä suurmies- ja naiselokuvia tukenut ja siten niiden toteuttamisen mahdollistanut.
Elokuvantekijöistämme etenkin ohjaaja-käsikirjoittaja-tuottaja Timo Koivusalo on antanut yleisölle tasan tarkkaan sitä, mitä on olettanut sen haluavankin. Tapio Rautavaarasta ja Reino Helismaasta, Irwin Goodmanista, Jean Sibeliuksesta ja Olavi Virrasta kertovat Kulkuri ja joutsen (1999), Rentun ruusu (2001), Sibelius (2003) ja Olavi Virta (2018) ovat kuvaelmia näiden ihmisten elämästä. Koivusalo ei jättänyt hyödyntämättä yhtäkään hyvää tarinaa tai kaskua. 91-vuotiaaksi eläneen Sibeliuksen elämä käytiin läpi alusta loppuun saakka, samoin tehtiin keski-ikäisinä kupsahtaneiden Goodmanin ja Virran kohdalla. Ainoastaan Kulkurissa ja joutsenessa oli pyrkimystä elokuvallisempaan kokonaisuuteen – tarinaan, jossa on alku, keskikohta ja loppu. Siksi se onkin näistä ohjaajansa elokuvista ylivoimaisesti paras. Irrallisia juttuja ei kuitenkaan siinäkään vältelty, mutta ne olivat pikemminkin sen elokuvan polttoainetta kuin kapuloita rattaissa.
Koivusalo on vanhan kotimaisen taiteen ja kulttuurin ystävä ja se näkyy niin hänen aihevalinnoissaan kuin Laineelta omaksutussa kerrontatyylissäänkin. Kun Koivusalo yli kymmenen vuotta sitten ilmoitti filmaavansa uudelleen Täällä Pohjantähden alla -romaanitrilogian, niin jokainen varmasti osasi odottaa samaa näkökulmaa ja toteutustapaa kuin Laineenkin elokuvissa käytettiin. Sitä myös saatiin ja tuskin koskaan suomalaisessa uudelleenfilmatisoinnissa on tyydytty niin suoraan alkuperäiselokuvan imitointiin kuin Koivusalon Pohjantähdissä.
Laineen kaksi Pohjantähti-elokuvaa keräsivät elokuvateattereissa yhteensä yli 1,5 miljoonaa katsojaa. Koivusalon elokuvien lähtökohta on aina ollut yleisömenestyksessä, joten miksipä hän olisi toimivaksi todettua kaavaa muuttanut. Ehkä olisi kuitenkin kannattanut, sillä uudet Pohjantähti-elokuvat saivat yhteensä vain 250 000 katsojaa.
Ero ruusua harmittaa...
Myös Renny Harlinin ohjaaman ja Heikki Vihisen käsikirjoittaman Mannerheim-elokuvan muoto olisi ollut Pohjantähteä noudatteleva: 83-vuotiaana kuolleen marsalkan koko elämä kahdessa tai kolmessa tunnissa. Ei varmaankaan paras saati halvin tapa kertoa Mannerheimista, mutta taatusti helpoiten pureksittava ja yleisömenestyksen kannalta riskittömin.
Päämajan (1970) ohjannut Matti Kassila totesi joitakin vuosia sitten, että jos hän tekisi nyt Mannerheimista elokuvan, niin se keskittyisi tämän junamatkaan Odessasta Pietarin kautta Helsinkiin bolsevikkivallankumouksen aikaan. Lauri Törhönen puolestaan halusi tehdä elokuvan Mannerheimista kertomalla Hitlerin päivävisiitistä Suomeen marsalkan syntymäpäiville. Tällaisia rajattuja ajanjaksoja ja näkökulmia nähdään jatkuvasti ulkomaisissa elämäkerrallisissa elokuvissa, joita voikin sanoa enemmän henkilökuviksi kuin elämäkerrallisiksi teoksiksi. Lopputulos on liki poikkeuksetta parempi kuin suomalaisissa lajitovereissa, joissa liian usein lähdetään kertaamaan koko elämää.
Suomalaisten elokuvantekijöiden puolustukseksi on silti sanottava, että Suomi on pieni maa ja täällä on vain tietty määrä merkkihenkilöitä. He ovat useimmiten koko kansan yhteistä omaisuutta, kouluissa kerrotaan heidän elämänvaiheistaan ja tasaisin väliajoin ne käydään läpi lehtiartikkeleissa ja uusissa kirjoissa. Kiusaus kertoa kaikista näistä tapahtumista yhden elokuvan aikana on suuri, sillä tällä tavoin oletettavasti palvellaan mahdollisimman suurta katsojakuntaa. Mutta kuka uskaltaa tehdä sellaisia elokuvia, jotka poikkeavat kaavasta ja ottavat riskejä, pyrkien hyvään lopputulokseen eikä vain hyvään kassatulokseen.
... mutta kulkijapoika kulkee vaan.
P. S.
Yhtä paljon kuin Edvin Laine rakasti elokuviensa lähdeteoksia, hän rakasti myös itse ohjaamiaan kohtauksia. Useammankin Laineen elokuvan leikannut Juho Gartz – joka muuten ansaitsisi elämäntyö-Jussin nyt ja heti – teki töitä liki kaikkien 1960–1980-lukujen merkittävimpien suomalaisten elokuvaohjaajien kanssa. Gartz leikkasi myös kaikista parhaimman, hauskimman ja rytmissään esimerkillisen hienon Spede-tuotannon eli Pähkähullun Suomen (1967).
Gartzin ja Laineen yhteistyö alkoi Pohjantähdestä ja päättyi Akattomaan mieheen (1983). Tämän viimeisen yhteistyön ajoilta Gartz kertoi mainiossa muistelmateoksessaan hauskan tapauksen, kun hän oli tehnyt listan lyhennystä tai poistamista kaipaavista kohtauksista ja soitti ehdotuksiaan Laineelle.
”Meteli alkoi heti, kun olin nimennyt ensimmäisen poistettavan kohtauksen.
– Ei, ei, ei, aiotko sinä tuhota minun elokuvani!
Selvä. Ei poisteta. Nimesin seuraavan.
– Ei, ei, hirvittävä ehdotus!
Hyvä. Entäs sitten tämä?
– Sehän on elokuvan herkin ja kaunein kohtaus, eikö sinulla ole sydäntä rinnassasi!”
Ja niin edelleen.
Kun puhelu päättyi, elokuva oli lyhentynyt viisi minuuttia. Poistettavaa olisi ollut nelisenkymmentä.”
(ote kirjasta Juho Gartz: Leikkaaja. Art House, 2003)
Jutussa mainituista elokuvista Pikku pelimanni, Minä elän ja Ruusu ja kulkuri voi katsoa ilmaiseksi Elonetissä jopa 4K-laadulla.
Lisää artikkeleita...
- Flashdance, Fame, Footloose ja Dirty Dancing – 1980-luvun musiikkielokuvat elävät nyt Blu-raylla
- Joel Schumacher 1939–2020 – kiehtovan monipuolinen ja yllätyksellinen ohjaaja
- Tervetuloa elokuviin, sillä kuva elää parhaiten elokuvateattereissa
- Entinen kamera-assistentti sai elokuvasta innoituksen henkirikokseen – Tähtitorninmäen kuristajasta tehtiin myös oma elokuvansa
Sivu 9 / 50