Kuolleet lehdet menestyi Ranskassa paremmin kuin Woody Allenin ranskankielinen uutuus

coupdechance1still
Niels Schneider ja Lou de Laâge rakastuvat Pariisin syksyssä. Kuva: Metropolitan Filmexport

88-vuotias Woody Allen ohjasi äskettäin kuusikymmenvuotisen uransa ensimmäisen ranskankielisen elokuvan. Coup de Chance, kolmikymppisten pariisilaisten kolmoisdraama, sai maailmanensi-iltansa syyskuun alussa Venetsian elokuvajuhlilla, ja Rolling Stone -lehden kriitikko Chris Vognar kutsui sitä Allenin parhaimmaksi sitten Blue Jasminen (2013).

Ranskalaisuudestaan huolimatta Coup de Chance ei ole herättänyt suurta mielenkiintoa ranskalaisyleisössä, joka on yleensä ottanut Allenin elokuvat hyvin vastaan. Esimerkiksi A Rainy Day in New York (2017) keräsi yli puoli miljoonaa katsojaa, kun taas Café Society (2016) ja Irrational Man (2015) jäivät täpärästi alle miljoonan katsojan.

Coup de Chance ja sitä edeltävä Rifkin's Festival (2020) ovat saaneet Ranskassa vähemmän katsojia kuin yksikään Allenin aiemmista elokuvista. Rifkin’s Festival, jossa ei ollut yhtäkään tähtinäyttelijää, sai vain 90 000 katsojaa, eikä Coup de Chance ole menestynyt kovin paljon paremmin: katsojia on kertynyt vain vajaat 140 000. Ensi-ilta oli syyskuun lopulla, joten kokonaiskatsojamäärä ei tule enää mainittavasti nousemaan.

Toisin on suomenkielisen elokuvan kanssa. Aki Kaurismäen ohjaama Kuolleet lehdet kilpaili Cannesin elokuvajuhlien pääpalkinnosta ja aloitti Ranskan elokuvateattereissa viikkoa ennen Allenin elokuvaa. Se on kerännyt tähän mennessä liki 280 000 katsojaa, kaksi kertaa sen verran kuin Coup de Chance.

Woody Allenin kolmea viimeistä elokuvaa ei ole esitetty Suomen elokuvateattereissa. Useimmat hänen 2000-luvun elokuvistaan levittänyt Scanbox oli tosin hankkinut levitysoikeudet A Rainy Day in New Yorkiin, mutta elokuvan valmistumisen aikaan julkisuuteen nousivat uudelleen vanhat syytökset lapsen seksuaalisesta hyväksikäytöstä. Entinen naisystävä Mia Farrow syytti Allenia jo 1990-luvun alussa heidän välirikkonsa aikaan adoptiotyttäreensä kajoamisesta, mutta tapauksen tutkinut sairaala ei löytänyt mitään todisteita hyväksikäytöstä. Farrow’n ja Allenin yhdessä adoptoima poika sanoi vuonna 2018 pitävänsä isäänsä syyttömänä asiaan ja kertoi Farrow’n lapsiinsa kohdistamasta väkivallasta.

A Rainy Day in New York ilmestyi lopulta Suomessa vain Blu-ray- ja DVD-tallenteina, mutta kahta tuoreempaa Allenin elokuvaa ei ole julkaistu meillä edes tallenteina. Rifkin’s Festivalista on olemassa mm. italialainen Blu-ray-tallenne ilman pakotettuja tekstejä, mutta Coup de Chancen mahdollisista ulkomaisista tallennejulkaisuista ei vielä ole tietoa. 

Allenin elokuvat ovat keränneet Suomen elokuvateattereissa yhteensä noin 1,4 miljoonaa katsojaa.

ISSN 2342-3145. Avattu lokakuussa 2008. Noin 30 600 eri kävijää kuukaudessa (1/2024).