THE KILLING
Yhdysvallat 1956

Ohjaus: Stanley Kubrick
Käsikirjoitus: Stanley Kubrick, Jim Thompson
Tuotanto: James B. Harris
Pääosissa: Sterling Hayden, Coleen Gray

1 tunti 21 minuuttia

Stanley Kubrickin kolmas pitkän elokuvan ohjaustyö, vuonna 1956 valmistunut Tappo on yksi film noir -genren arvostetuimmista teoksista, jota ei tarvitse ihmetellä sen nähtyään. Kun uutisfilmeistä tutun kertojaäänen käyttäminen vaikuttaa elokuvan alussa hauskalta idealta ja ei niin tyypilliseltä omana aikanaan, ehtii siihen pian tottua. Luojan – tai siis Kubrickin – kiitos, ettei se ole Tapon ideoista kekseliäimmästä päästä.

Valtaosa Kubrickin elokuvista perustui kirjallisuuteen, niin myös Tappo, jonka pohjana on Lionel Whiten romaani. Rikkomalla tuohon saakka ja melkeinpä yhä tänäkin päivänä itsestäänselvyytenä  pidetyn kronologisen kerronnan, kertoo Kubrick ryöstöstä jännittävämmin ja aikaakestävämmin kuin moni muu elokuvantekijä hänen aikanaan saati jälkeensä. Kyseessä on tyypillinen rikostarina, jonka käsikirjoituksen ideat ja niiden jalostaminen loppuun saakka ovat kaikkea muuta kuin tyypillisiä.

Kubrickin Tohtori Outolemmessä (1964) ikimuistoisen roolin tehnyt Sterling Hayden on tällä kertaa vähäsanainen ja -ilmeinen gangsteri Johnny, joka on juuri vapautunut vankilasta. Hänellä ei ole mitään menettävää, vaikka tyttönsä onkin häntä uskollisesti odottanut. Pennittömänä uneksijana hän ei aio vanheta, vaan kehittää uutta, miljoonan dollarin luokan ryöstöä, johon hän hankkii osallisiksi vanhoja tuttuja ja aivan uusia kasvoja. Tarkoituksena on ryöstää raviradan voittorahat. Suunnitelma on hyvä ja aukoton, jonka toteutumisen silti muualta tullut  sattuma on pilata, mutta vielä suuremman vaikeuden tuottavatkin tekijöiden omat tekemiset.

Tapon henkilöhahmokavalkadi ei ole mitenkään erikoinen, mutta silti käsikirjoituksessa ja näyttelijätyössä on saatu rooleista paljon irti. On Johnnyn kaltainen roisto, josta paljastuu yllättäviä piirteitä, sairaan vaimonsa pelastamiseksi rahaa kaipaava rehellinen mies ja myös pettävän vaimonsa rakkauden voittamiseen rahaa tarvitseva tohvelisankari. Myös pienemmistä sivurooleista on saatu mukavasti irti, vaikkakaan ei kaikista, ymmärrettävästikään.

Film noirille uskollinen valaistus on kekseliäistä ja sitä myöten koko kuvaus, eikä Kubrickin ohjausjäljen voi sanoa olevan mitään muuta kuin erinomaista, myöhemmille tekijöille vaikutuksia antavaa ja aikaansa edellä. Kuitenkaan visuaalisessa tyylissä ei ole niin paljon yhtäläisyyksiä ohjaajan myöhempien töiden kanssa kuin voisi kuvitella, mutta teemoilla ja ihmiskuvauksilla sitäkin enemmän. Jälleen kerran esimerkiksi auktoriteettia edustavat tahot – tässä tapauksessa poliisi – laitetaan kyseenalaiseen valoon.


LISÄMATERIAALI

Tekstiruutuina bio- ja filmografioita sekä triviatietoa, kuvagalleria sekä elokuvan traileri.


DVD-JULKAISU


Julkaisija:
Future Film

Tekstitys:
Suomi, norja, tanska, ruotsi

Ääni:
Monomix

Kuva:
4:3 (1.33:1)

Levyjä:
1

Ensi-illat

Perjantai 25.1.

aurorajuliste vicejuliste

nainkoulutatlohikaarmeesi3juliste

Lisää ensi-iltoja

Seuraavat kotimaiset:

aurorajuliste olliverhawkjuliste ristorappaajajapullistelijajuliste babyjanejuliste

Lisää kotimaisia ensi-iltoja

Katsotuimmat kotimaiset 1970–

Katsotuimmat kotimaiset 1970–

1. Tuntematon sotilas (2017) 1 017 201
2. Uuno Turhapuro armeijan leivissä (1984) 750 965
3. Maa on syntinen laulu (1973)
711 909