4K UHD -arvostelu: Hitchcockin psykologisesti ja elokuvateknillisesti innostavan Köyden (1948) pinnan alla kuohuu

a

ROPE
Yhdysvallat 1948

Ohjaus: Alfred Hitchcock
Käsikirjoitus: Arthur Laurents
Tuotanto: Alfred Hitchcock
Pääosissa: James Stewart, John Dall, Farley Granger

1 tunti 21 minuuttia

Patrick Hamiltonin näytelmä ystävänsä huvin vuoksi – ja ehkä myös seksuaalisen mielihyvän takia – murhaavasta homoparista nähtiin myös Suomen teatterilaivoilla 1950-luvulla. Historianlehdille teos jäi kuitenkin Alfred Hitchcockin vuonna 1948 valmistuneen elokuvasovituksen takia. Hitchcock kokeili uutta ja teki tietoisesti teatraalisimman elokuvansa – ei näyttelijäsuorituksiltaan, vaan tekniseltä ja visuaaliselta toteutukseltaan.

Köysi alkaa kuvalla kuristamalla tapettavasta ihmisestä. Isohkossa kerrostaloasunnossa asuu kaksi entistä opiskelutoveria, Brandon (John Dall) ja Phillip (Farley Granger), joiden suhteen laadusta ei koskaan puhuta sanallakaan, mutta ilmiselvästi nämä ovat pari. Täysin tunnekylmän psykopaatin piirteet täyttävä Brandon on houkutellut Phillipin mukaansa toteuttamaan sairasta unelmaansa täydellisestä murhasta.

Uhriksi on valikoitunut entinen opiskelutoveri, jonka pojat kuristavat köydenpätkällä ja piilottavat sitten olohuoneen suureen matka-arkkuun. Pian sen jälkeen taloudenhoitaja (Edith Evanson) palaa kauppareissultaan valmistelemaan illan kutsuja. Brandonin perverssi suunnitelma on järjestää illalliskutsut samaan aikaan, kun heidän murhaamansa kaverin ruumis on asunnossa. Vieraiden joukossa ovat myös uhrin morsian (Joan Chandler), isä (Cedric Hardwicke) ja täti (Constance Collier). Saadakseen erityisen suurta tyydytystä tekojensa nerokkuudesta Brandon on kutsunut mukaan myös heidän entisen opettajansa (James Stewart), joka katselee elämää kyynikkona ja huomaakin välittömästi illan kuvioissa jotakin perin outoa.

Jos elokuvakameraan olisi ollut mahdollista ladata yhdellä kerralla 80 minuutin edestä filmiä, olisi Hitchcock varmastikin kuvannut Köyden yhdellä ainoalla otolla. Yhteen kasettiin mahtui kuitenkin vain noin kymmenen minuutin edestä filmiä, mikä asetti toteuttamiselle hyvin selkeät raamit. Hitchcock ei silti käyttänyt joka kohtauksessa jokaista kasetissa olevaa filmimetriä, vaan hän purki käsikirjoituksen yhteensä kymmeneen eri kuvaan, joista kaksi viimeistä on muita selvästi lyhyempiä.

Valittu kuvaustyyli puolestaan asetti melkoisia rajoituksia elokuvan muulle toteutukselle. Hitchcock ei yritäkään vältellä filmatun teatterin vaikutelmaa. Valtaosa elokuvasta on kuvattu vain yhdeltä puolelta lavasteita. Melkein kaikki leikkaukset on naamioitu ja osa vieläpä erittäin hyvin. Yhdessä kohtaa kamera tarkentaa näyttelijän tummaan takkiin, josta siirrytään saman tien seuraavaan otokseen. Parhaiten naamioitu skarvi on kohdassa, jossa kuvataan hetken aikaa juonen kannalta perustellusti tyhjää huonetta ja oviaukkoa.

Koska leikkauksia ja vastakuvia ei ole, Hitchcock on asetellut näyttelijät usein siten, että näiden kasvot ovat kaikki samaan suuntaan, kameraa kohti. Kun murhasta kiinnijäämistä pelkäävä kaveri alkaa kävellä hermostuksissaan, kraanalla operoitu kamera seuraa hänen perässään. Kraanaa ja kamera-ajoja on käytetty hyvin ahkerasti, jopa siinä määrin, että ne paikoitellen muistuttavat elokuvan teatterimaisesta toteutuksesta enemmän kuin näyttelijöiden koreografiat.

Onneksi Köysi ei kuitenkaan ole vain teknistä kikkailua ja kokeilua. Kaikki nämä sen toteutukseen liittyvät seikat on hyvinkin mahdollista ja suorastaan helppoa unohtaa elokuvaa katsoessa. Hyvin yksinkertainen juoni kulkee mainiosti mestariohjaajan hyppysissä. Roolisuoritukset ovat hyviä, eikä elokuva ole missään nimessä yksin James Stewartin läsnäolon varassa. Hamiltonin näytelmän tietynasteinen tosipohjaisuus ja yhteys Leopoldin ja Loebin tapaukseen ei ainakaan vähennä teoksen psykologista kiinnostavuutta.

 
1tahtea
1tahtea1tahtea1tahtea1tahtea

Technicolor-menetelmän rajoitukset näkyvät komeasti 4K-restauroidun version värimaailmassa, mutta se on kuvausmenetelmästä johtuen pikemminkin ominaisuus kuin vika. Lähtömateriaalin ikääntymisestä huolimatta Köysi tuskin on koskaan näyttänyt paremmalta kuin tässä 4K-laitoksessaan.

Tallennejulkaisu:

Levittäjä: SF Studios / Universal Pictures
Kuvasuhde: 1,33:1, 2160 p, HDR10, 24 fps
Ääni: DTS-HD MA 2.0
Tekstitys: suomi, norja, tanska, ruotsi, ym.
Ikäraja: 12
Levyjä: 1


Lisämateriaali: Rope Unleashed -dokumentti, valokuvia elokuvan teosta ja traileri


  dvd