Kari Väänänen ajaa koko yön suomalaisen elokuvan pienessä helmessä – arvostelussa Helsinki Napoli All Night Long (1987)
Kari Väänänen on Kari. Kuvauksissa otettu valokuva.
|
HELSINKI NAPOLI ALL NIGHT LONG Ohjaus: Mika Kaurismäki 1 tunti 40 minuuttia |
Berliini on lähes yhtä kaukana Helsingistä kuin Napolista ja sen tietää siellä asuva suomalainen Kari (Kari Väänänen). Hän on perustanut perheen napolilaisen naisen kanssa, ajaa taksia pitkin Berliinin öisiä katuja ja kaveeraa vaarattoman venäläisen varkaan kanssa. Kolmen lapsen isän elämä on täynnä sisältöä ja lisäväriä siihen tuo tyttärensä perheen nurkissa asuva appiukko, jonka vanhuuspäivät kuluvat piilotettua punaviinipulloa etsiessä ja kavereille rupatellessa.
Kari tekee töitä saadakseen perheelleen paremman elannon, kunnes eräänä iltana hänelle aukenee oikotie onneen. Kyydin tilannut roistokaksikko saa toiset konnat peräänsä, Karin taksi joutuu takaa-ajotilanteeseen ja takapenkillä istuvat kyytiläiset kuolevat luotisateessa. Heiltä jää salkullinen rahaa, jonka ammuskelun voittanut osapuoli haluaa takaisin.
Mika Kaurismäen ohjaama ja Richard Reitingerin (Berliinin taivaan alla) käsikirjoittama Helsinki Napoli All Night Long (1987) oli poikkeuksellinen kotimainen elokuva monellakin tapaa. Ensinnäkin se oli Kaurismäen veljesten Villealfa Filmproductions Oy:n ensimmäinen kansainvälinen hanke. Budjetti oli nykyrahassa yli kolme miljoonaa euroa ja joka penni näkyy valkokankaalla.
Kuvaukset on suoritettu kokonaan Berliinissä, mutta suomalaisuus on vahvasti läsnä Väänäsen päähenkilön ja tämän näkökulman kautta. Lähes koko kuvausryhmä muodostui saksalaisista, lukuun ottamatta ääniryhmää ja joitakin apulaisia. Kaurismäen siihenastiset elokuvat olivat Timo Salmisen kuvaamia, mutta nyt kuvauksesta vastasi Helge Weindler. Tyylillisesti Helsinki Napoli All Night Long on silti samalla linjalla ohjaajansa aiempien teoksien kanssa, mikä on tietysti selkeä osoitus Kaurismäen näkemyksellisyydestä ja ammattitaidosta, jos siitä nyt epäselvyyksiä jollakin oli.
Kuollut mies ei taksia kaipaa. Kuvauksissa otettu valokuva.
Helsinki Napoli All Night Longin kaikkein kansainvälisin väri on näyttelijäkunnassa. Karin vaimona nähdään sinänsä tuntematon Roberta Manfredi, jonka legendaarinen näyttelijäisä Nino Manfredi näyttelee tyttärensä isää ja Karin appea. Vanhempi Manfredi on tuttu muun muassa Ettore Scolan klassikosta Mehän rakastimme toisiamme niin paljon (1974). Nino Manfredi puhuu elokuvassa lähes yksistään italiaa, kun muut näyttelijät replikoivat englanniksi.
Mukana on myös Peltirummusta (1979) tuttu Katharina Thalbach, jonka rooli tosin on paljon vaatimattomampi kuin muutaman Kaurismäen maineikkaan kollegan. Samuel Fuller näyttelee Karin haltuun jäänyttä rahasalkkua metsästävää rikollispomoa, joka pureskelee sikaria ja käskyttää kahta alaistaan, joista toinen on Sakari Kuosmasen näyttelemä hölmö. Toinen yhdysvaltalaisohjaaja eli Jim Jarmusch on tyytynyt pienempään cameo-rooliin. Wim Wenders nähdään Terminatoria (1984) diggaavana huoltoasemayrittäjänä elokuvan tyylikkäimmissä kohtauksissa, jotka ovat korostetun amerikkalaisia ja siksi niin herkullisia.
Helsinki Napoli All Night Long on muutenkin hyvin amerikkalaishenkinen elokuva, sillä onhan se yhden yön aikana tapahtuva humoristinen kaahailuelokuva ja päähenkilö on tuikitavallinen hiljainen sankari, joka saa yllättävän tilaisuuden muuttaa elämänsä suunnan.
Tallennejulkaisu: |
Helsinki Napoli All Night Longin uusi DVD-julkaisu poikkeaa merkittävästi aiemmasta ja tästä aiheesta on kerrottu enemmän täällä. Mukana on ainoastaan suomenkielinen tekstitys. Levittäjä: VLMedia, 2020 Kuvasuhde: 1,85:1 Ääni: Dolby Digital 2.0 (englanti/suomi/italia) Tekstitys: suomi Ikäraja: 12 Aluekoodi: 0 (All Regions), no English subtitles for the Italian-language dialogue. Lisämateriaali: Kaurismäen haastattelu ja traileri, samat kuin v. 2007 DVD-julkaisussa |