Valkoinen peura (1952) [Blu-ray]
|
VALKOINEN PEURA Ohjaus: Erik Blomberg 1 tunti 8 minuuttia |
Suomalaisten elokuvien menestys maailman merkittävillä elokuvafestivaaleilla ja palkintogaaloissa on ollut vähäistä tähän päivään saakka. Erik Blombergin ohjaama Valkoinen peura (1952) oli ensimmäinen suomalainen filmi, joka menestyi useammalla eri mantereella: se palkittiin Cannesissa parhaan taruaiheisen elokuvan palkinnolla ja Yhdysvalloissa Golden Globella. Sen uudelleenfilmatisointia ovat vuosikymmenten varrella suunnitelleet niin kotimaiset elokuvantekijät kuin tarinan mukaan jopa Terrence Malickin ja Ken Russellin kaltaiset ulkomaiset filmimiehet. Nyt, kun Valkoinen peura on vihdoinkin restauroitu alkuperäiseen loistoonsa, voi suomalaisen kauhuelokuvan suurimmasta saavutuksesta nauttia entistäkin enemmän.
Blombergin ja puolisonsa Mirjami Kuosmasen käsikirjoittama on harvinaisuus myös sen kuvauspaikan suhteen: Lapissa ei tänäkään päivänä erityisen paljon filmata, mutta vielä vähemmän se oli tapana studioelokuvan aikakaudella. Tuore, lyhytikäiseksi jäänyt tuotantoyhtiö Junior-Filmi Oy uskalsi ottaa riskejä ja riskinoton seurauksena syntyi harvinaisen lyyrinen ja tunnelmallinen suomalainen kauhufilmi.
Keskelle talvista, karua mutta kaunista Lapin erämaata sijoittuva elokuva seuraa Piritan (Kuosmanen) tarinaa. Jo syntyessään noidaksi uskottu Pirita käy aikuisikään ehdittyään shamaanin (Arvo Lehesmaa) luona kuulemassa tulevaisuuden näkymiä ruisleipää, juustoa ja viinaa vastaan. Käy ilmi, että Pirita on noita, joka tulee aina täydenkuun aikaan muuttumaan metsästäjien ja poronomistajien havittelemaksi valkoiseksi peuraksi. Sen sijaan, että valkoisen peuran perään lähteneet miehet saisivat komean poron omiin kokoelmiinsa, saavat he nähdä peuran muuttuvan naiseksi, joka sitten puree miehiltä kaulavaltimon auki.
Pirita kärsii kirouksestaan, varsinkin, kun hänen rakastettunsa (Kalervo Nissilä) on ennen pitkää lähtevä mukaan peurajahtiin. Peuran kynsistä pelastunut metsänhoitaja (Åke Lindman) on hulluuden partaalla, mutta muistaa hyvin näkemänsä noidan kasvot. Piritan taru alkaa olla lopussa.
Hyvin tiiviinä pidetty, alle 70-minuuttinen elokuva oli Blombergin esikoisohjaus pitkän elokuvan saralla. Alkujaan Aarne Tarkaksen piti ohjata filmi ja Blombergin vain kuvata, mutta kuvauspaikalle ehdittyä työnjako vaihtui. Lopputuloksen kannalta se on vain iloinen asia, kun ottaa huomioon Tarkaksen kolmestakymmenestäkolmesta ohjaustyöstä läpi paistavan hutiloinnin. Kokeneena kuvaajana Blomberg osasi ottaa kauniita kuvia jylhästä Lapin erämaasta, mutta myöskin tiesi, miten pidetään yllä toimintaa, ohjataan näyttelijöitä ja rakennetaan toimiva rytmi. Blomberg myös tiesi vaimonsa näyttävyyden: Kuosmanen on muodokas, kaunis ja tumma, maailman elokuvassa tyypillinen kohtalokas nainen, jota ei liiemmin Suomessa osattu hyödyntää.
Valkoinen peura on epäilemättä kaikkien aikojen parhaimpia suomalaisia esikoisohjauksia, mutta siitä kyllä näkyy ohjaajan pitkä tausta kuvaajana, leikkaajana, tuottajana sekä lyhytelokuvien ohjaajana. Se ei ole lainkaan haparoiva, vaan hallittu esikoispitkä.
LISÄMATERIAALI
Jussi-palkintojen jako Finlandia-katsaus 191:stä, Valkoisen peuran väreissä kuvatut koeotokset sekä Blombergin Lappi-dokumentti Porojen parissa (1947).
BLU-RAY-JULKAISU
Julkaisija: | VLMedia / KAVI, 2016 | |
Tekstitys: | Suomi | |
Ääni: | PCM 2.0 (dual mono) | |
Kuva: | 4:3 (1.37:1), mv | |
Levyjä: | 1 |
Restauroitu, korkealuokkainen Blu-ray-julkaisu.
Julkaistu DVD:llä vain restauroimattomana, esityskopiosta tehtynä versiona.