Kirjoja: Mainostelevisio- ja mainoselokuvamiesten muistelmia

Sairanen & Kinnunen:
Daddy Cool –daddycoolkirja kolme vuosikymmentä televisiomaailman huipulla

Jorma Sairanen ei ole nimeltään tai ulkonäöltään tuttu tavalliselle televisionkatsojalle kuin korkeintaan Telvis-gaaloista ja vastaavista tilaisuuksista. Vuosikymmenten uran MTV Oy:n palveluksessa tehneen Sairasen valinnat sen sijaan ovat vaikuttaneet kaikkiin viimeisen kolmenkymmenen vuoden aikana televiota katsoneisiin. Häntä voidaan kiittää (tai syyttää) lukuisista ohjelmahankinnoista, esimerkiksi siitä, että David Lynchin Twin Peaks tuli Suomen televisioon ja Salatut elämät on lähes parikymmentä vuotta täyttänyt MTV:n parasta katseluaikaa.

Myös Nelosen ja SubTV:n syntyyn vaikuttanut Sairanen on jo jäänyt eläkkeelle, minkä vuoksi hän nyt voikin suorasanaisesti ja toivottavasti mahdollisimman rehellisesti muistella uraansa MTV:n ohjelmajohtajana. Sairasen muistelmateos, Kalle Kinnusen toimittama Daddy Cool on suomalaiseksi muistelmateokseksi poikkeuksellisen suorapuheinen ja kuvia kumartamaton tarina. Suoraan sanottuna se on niin rehellinen, että muistelijalle tuskin satelee työtarjouksia kirjan julkaisemisen jälkeen.

Käytännössä teos etenee kronologisesti, mutta muistelut on jaettu omiin lukuihinsa. Kirjan rakenne ja suorasukainen, tiivis teksti tekevät kirjasta erittäin nopealukuisen; asiaa toki auttaa sekin, että sisältö on suomalaisesta liikemaailmasta, televisio- ja elokuva-alasta kiinnostuneille harvinaista herkkua.

Mitä elokuviin tulee, Sairanen muistelee teoksessa muun muassa Spede Pasasta, Aku Louhimiestä, Aleksi Mäkelää, JP Siiliä, Antti J. Jokista, Anssi Mänttäriä ja tietysti kaveriaan Markus Seliniä. Selin on yksi harvoista, josta Sairasella on pitkälti vain hyvää sanottavaa. Harva saa kiitoksia, monet haukkuja. Kuva päähenkilöstä itsestään ei jää täysin yksipuoliseksi, vaan ennen pitkää muistelut tuovat esiin hänen inhimillisiäkin puoliaan työelämän ulkopuolelta.

Sairasen omaa yksityiselämää ei kirjassa käsitellä juuri lainkaan, vaan pääpaino on työssä itsessään, työkavereissa ja uran eri käännekohdissa. Hattua täytyy kuitenkin nostaa eläkkeelle jääneen Sairasen pelottomuudella sivaltaa myös media-alan suuria yhtiöitä ja niiden toimintatapoja, joiden edessä yksittäinen ihminen on voimaton. 

 


 

mustelmiakirjaKivi:
Mustelmia – matkalippu menneisyyteen

Storyfilmi Oy oli aikanaan Suomen merkittävin mainoselokuvatuotantoyhtiö, jonka perustajiin ja omistajiin lukeutunut Erkki Kivi on julkaissut omakustanteena tiiliskiven kokoisen muistelmateoksen, Mustelmia (sic). Kivi on aiemmin julkaissut ammattilaiskäyttöönkin kelpaavia teoksia elokuvan eri teknisistä ja taiteellisista osa-alueista, kuten leikkauksesta ja elokuvanteosta kokonaisuudessaan.

Kiven ura alkoi Yleisradion äänittäjäkurssilla, mitä kautta tie vei MTV:n palkkalistoille, Havukka-ahon ajattelijan (1971) äänittäjäksi ja lopulta monen mutkan kautta Suomen suurimman mainoselokuvayhtiön johtohahmoksi. Vaikka Havukka-ahon ajattelijan kuvauksia koskeva osuus on 644-sivuisessa kirjassa melko pieni, on se erittäin mielenkiintoinen ja suoranainen harvinaisuus: kotimaisten tv-tuotantojen tekovaiheita harvemmin muistellaan kirjallisuudessa, vielä harvemmin jonkun muun kuin ohjaajan tai näyttelijöiden kertomana.

Mustelmia etenee tarkkaan kronologisessa järjestyksessä, ja Kivi maalaa ajankuvaa kertaamalla kunkin käsitellyn vuoden aikaisia merkkitapahtumia taiteiden sekä uutisten parissa. Perusteellinen teos vaatii lukijalta aitoa mielenkiintoa aihetta ja mainoselokuva-alaa kohtaan.

ISSN 2342-3145. Avattu lokakuussa 2008. Noin 30 600 eri kävijää kuukaudessa (1/2024).