kohta18

KOHTA 18
Suomi 2012

Ohjaus: Maarit Lalli
Käsikirjoitus: Maarit Lalli, Henrik Mäki-Tanila
Tuotanto: Maarit Lalli / Huh huh -filmi
Pääosissa: Henrik Mäki-Tanila, Anton Thompson Coon

1 tunti 50 minuuttia




Kohta 18
on Maarit Lallin elokuva. Hän on sen ohjannut, tuottanut, yhdessä poikansa Henrik Mäki-Tanilan kanssa käsikirjoittanut, Jenny Tervakarin kanssa leikannut ja osittain myös kuvannutkin. Lallin mittava kokemus lyhyiden ja puolipitkien elokuvien sekä television parista näkyy lopputuloksessa, kaikkein positiivisimmalla tavalla. Sen sijaan, että Kohta 18 olisi episodielokuva, on se kokoelma täysi-ikäisyyttä lähestyvistä pojista kertovia lyhytelokuvia. Henkilöt ovat kylläkin toistensa ystäviä, mutta heidän yhteisten kohtauksien määrä ja merkitys on paljon vähäisempi kuin kunkin oman tarinan.

Jokaisella päähenkilöllä on kohta 18-vuotispäivät, joiden merkityksen he ovat yliarvioineet. Yksi suorittaa ajokorttia (Mäki-Tanila) taksikuskina työskentelevän äitinsä (Elina Knihtilä) opettaessa, toisen tehtävänä on huolehtia pikkuveljestään äitinsä (Mari Perankoski) juostessa huoraamassa, yhdellä taas on hyvin mitätön suhde isäänsä (Ilari Johansson), jota he lähtevät parantelemaan hirvimetsälle ja järvenrantasaunalle. Eräällä taas on riittävästi ongelmia oman ammattinsa, käytännössä miesprostituoituna toimisen ja uusioperheen muodostaneen vanhempiensa (Niina Nurminen, Mats Långbacka) kanssa. Toisaalla yksi ystävistä on viemässä tyttöystävänsä tekemään abortin.

Mikään erityisen iloinen elokuva Kohta 18 ei ole, mutta nuorisoelokuva se on kaikin puolin. Yhdessä poikansa kanssa elokuvan käsikirjoittanut Lalli on tehnyt elokuvan, joka on mielenkiintoinen lähes jokaisen sekunnin ajan. Tähän ei ole vaadittu muuta kuin arkipäiväisten askareiden kuvaamista lahjakkaan tekijän aitoutta täynnä olevasta käsikirjoituksesta ohjaamana ja uransa parhaimpia töitä tekevien näyttelijöiden tulkitsemana. Nuoria, kohta kahdeksantoistavuotiaita näyttelevät ovat entuudestaan tuntemattomia, mutta eipä ole heidän naamansa kuluneetkaan – heidät on helppo uskoa roolihahmoikseen.

Tunnetummat näyttelijät Knihtilästä Perankoskeen, Nurmiseen, Johanssoniin ja Långbackaan pistävät parastaan. Knihtilän tasokkuuden jokainen on oppinut jo tuntemaan. Sen sijaan muut heistä onnistuvat yllättämään osoittaessaan olevansa parempaan (tai erilaisempaan) pystyviä kuin mitä heidän aikaisemmat roolinsa ovat tarjonneet.

Aitous ja realismi ei tule tärisevästä käsivarakuvauksesta, vaikka useat tekijät tuntuvat niin luulevankin. Myös Kohta 18 hyödyntää käsivarakuvausta, mutta se todella hyödyntää sitä, eikä sillä vain yritetä pyrkiä realismiin ja peittää kuvaajien ammattitaidottomuus. Tämän elokuvan monet kuvaajat ovat tunnustettuja ammattilaisia, jotka ovat nytkin tehneet oikein hyvää työtä. Kuitenkin on ihmeteltävä sitä, miksi linssissä on välillä erittäin selkeästi erottuvia likatahroja, joita ei ole viitsitty kuvausvaiheessa putsata tai edes jälkituotannossa poistaa kuvasta.

Kieslowskin oppilaanakin olleen Maarit Lallin Kohta 18 on vahvimpia esikoisohjauksia suomalaisen elokuvan pitkässä historiassa.


LISÄMATERIAALI

Poistettuja kohtauksia, pieleen menneitä ottoja, traileri ja katkelma Elina Knihtilän improvisaatiosta keskeltä elokuvan kuvausten.

BLU-RAY-JULKAISU

  Julkaisija: Nordisk Film
  Tekstitys: Suomi heikkokuuloisille, englanti, ruotsi
  Ääni: Dolby Digital 5.1
  Kuva: 16:9 (1.78:1)
  Levyjä: 2 (Blu-ray + DVD)

Ensi-illat

Keskiviikko 11.12.

ilmestyskirjanytjuliste

Perjantai 13.12.

westernstarsjuliste jouluiloaukrainaanjuliste

Lisää ensi-iltoja

Seuraavat kotimaiset:

jouluiloaukrainaanjuliste terasleiditjuliste helenejuliste2 heinahattuvilttitossujaarhakkakoululainenjuliste

Lisää kotimaisia ensi-iltoja