Ensi-illat

Perjantai 30.1.

mortdecai wildvillivaellus
murtumaton whitegod

Lisää ensi-iltoja

Seuraavat kotimaiset:
06.02. Lovemilla
06.02. Theon talo
13.02. Risto Räppääjä ja Sevillan saituri

Lisää kotimaisia ensi-iltoja

Viikonlopun katsotuimmat

23.–25.1.

  1. Viikossa aikuiseksi
  2. Big Hero 6
  3. Vares – Sheriffi
  4. Paddington
  5. Taken 3
  6. Birdman
  7. Madagascarin pingviinit
  8. Hobitti – Viiden armeijan taistelu
  9. Blackhat
  10. Turisti

Lisätiedot katsojatilastosta

Lähde: SES / Filmikamari

Härmän lumo ja voima

harmanlumo

Kirjaa myyvät mm.

akateeminen
suomalainen

Kotimaiset elokuvat TV:ssä

Uusimmat BD-arvostelut

heovatpaenneet- JP Valkeapää
HE OVAT PAENNEET
tahti1 tahti1 tahti1 tahti1
middleton- Adam Rodgers
MIDDLETON
tahti12 tahti12 tahti12
joe- David Gordon Green
JOE
tahti1 tahti1 tahti1
magicinthemoonlight- Woody Allen
MAGIC IN THE MOONLIGHT
tahti12 tahti12 tahti12
apinoidenplaneettabox- Franklin J. Schaffner
APINOIDEN PLANEETTA
tahti1 tahti1 tahti1 tahti1
deliverusfromevil- Scott Derrickson
DELIVER US FROM EVIL
tahti12 tahti12
enoughsaid- Nicole Holofcener
ENOUGH SAID
tahti1 tahti1 tahti1 tahti1
jerseyboys- Clint Eastwood
JERSEY BOYS
tahti12 tahti12 tahti12
coherence- James Ward Byrkit
COHERENCE
tahti1 tahti1 tahti1 tahti1
areyouhere- Matthew Weiner
ARE YOU HERE
tahti12 tahti12 tahti12
lomapainajainen- Frank Coraci
LOMAPAINAJAINEN
tahti1 tahti1
lifeofcrime- Daniel Schechter
LIFE OF CRIME
tahti12 tahti12 tahti12
edgeoftomorrow- Doug Liman
EDGE OF TOMORROW
tahti1 tahti1 tahti1 tahti1
atexaslovestory- David Lowery
A TEXAS LOVE STORY
tahti12 tahti12 tahti12
miljoonatapaakuollalannessa- Seth MacFarlane
MILJOONA TAPAA KUOLLA LÄNNESSÄ
tahti1 tahti1
setoinennainen- Nick Cassavetes
SE TOINEN NAINEN
tahti12 tahti12
enemy- Denis Villeneuve
ENEMY
tahti1 tahti1

Uusimmat DVD-arvostelut

jakeskellavirtaajoki- Robert Redford
JA KESKELLÄ VIRTAA JOKI
tahti1 tahti1 tahti1
yhdeksankuukautta- Chris Columbus
YHDEKSÄN KUUKAUTTA
tahti12 tahti12
elaintohtori- Betty Thomas
ELÄINTOHTORI
tahti1 tahti1 tahti1
elaintohtori- Steve Carr
ELÄINTOHTORI 2
tahti12 tahti12
theplayer- Robert Altman
THE PLAYER
tahti1 tahti1 tahti1 tahti1
isanpojanjapojanpojannimeen- István Szabó
ISÄN, POJAN JA POJANPOJAN NIMEEN
tahti12 tahti12 tahti12 tahti12
theinvisiblewoman- Ralph Fiennes
THE INVISIBLE WOMAN
tahti1 tahti1 tahti1
villipohjola- Aarne Tarkas
VILLI POHJOLA
tahti12 tahti12 tahti12
tukkijoella- Roland af Hällström
TUKKIJOELLA
tahti1 tahti1 tahti1 tahti1
taallapohjantahdenalla- Edvin Laine
TÄÄLLÄ POHJANTÄHDEN ALLA
tahti12 tahti12 tahti12 tahti12 tahti12

ruskanjalkeen- Edvin Laine
RUSKAN JÄLKEEN
tahti1 tahti1 tahti1
newyorkimmigrant- James Gray
NEW YORK IMMIGRANT
tahti12 tahti12 tahti12
oppipoika- Ulrika Bengts
OPPIPOIKA

tahti1 tahti1 tahti1 tahti1

Haastattelussa Rööperin ohjaaja Aleksi Mäkelä

Elokuvauutiset.fi haastatteli sähköpostitse elokuvaohjaaja Aleksi Mäkelää hänen uudesta Rööperi-rikoselokuvasta sekä miehen uran alkuvaiheista. Solar Filmsin ja Markus Selinin tuottaman Rööperi-filmin pääosissa nähdään mm. Samuli Edelmann, Jasper Pääkkönen, Peter Franzén, Juha Veijonen ja Pihla Viitala (Ganes, Käsky). Elokuvan ensi-ilta on tammikuussa 2009.

Älä unta nää -televisioelokuva nähdään Ylen ykköskanavalla 24. marraskuuta. Mäkelän ohjaaman ja Selinin tuottaman elokuvan käsikirjoituksen on tehnyt Venla Mäkelä. Pääosissa nähdään mm. Elina Knihtilä, Amanda Pilke, Eppu Salminen ja Outi Mäenpää.

 

Aleksi Mäkelä Rööperi-elokuvan kuvauksissa maaliskuussa 2008

Rööperi on yhdeksäs pitkä elokuvasi. Miten ja milloin päädyit mukaan elokuvan tuotantoon?

- V2:sen aikoihin [Tom] Sjöberg ja [Harri] Nykänen toivat meille Solariin tulevan haastatteluromaanin käsikirjoituksen ja kysyivät kiinnostusta tehdä aiheesta elokuva. Selin antoi sen mulle luettavaksi ja siinähän se oli.

Elokuvan tuottajana vaikuttaa useiden edellisten ohjaustöidesi tavoin Markus Selin. Miten alunperin päädyit tekemään filmejä Selinin kanssa, ja miltä yhteistyö mielestäsi tuntuu?

Markus näki aikoinaan 90-luvun alussa ensiversion Romanovin Kivistä ja pyysi käymään. Siinä sitten muutama minuutti juteltiin ja ruvettiin miettimään yhteistä projektia. Olin hieman aiemmin tutustunut Vihisen Heikkiin ja pyysin häntä käsikirjoittamaan. Syntyi Esa ja Vesa - auringonlaskun ratsastajat. Sen jälkeen ollaan Markuksen kanssa yhdessä elokuvia ja muuta sälää painettu 15 vuotta ja hyvältä se toistaiseksi tuntuu.

Filmin päärooleissa nähdään jälleen tuttuja Mäkelä-elokuvien kasvoja; Samuli Edelmann, Juha Veijonen, Jasper Pääkkönen, Kari Hietalahti ja Peter Franzén. Miksi käytät filmeissäsi usein samoja näyttelijöitä, ja mitä mieltä olet siitä, että kotimaisissa elokuvissa pyörivät samat kasvot niin kameran edessä kuin takana?

Se vaan tuntuu, että samat naamat siellä pyörii. Suurin osa leffoista tehdään kuitenkin ihan ilman noita edellä mainitsemiasi näyttelijöitä, mutta jotkut elokuvat ovat vain enemmän esillä ja saavat katsojat liikkeelle. Isoa osaa kotimaisista elokuvista näkee hyvin harva, ne jäävät vähälle media-ajalle ja tästä syntyy käsitys vakionaamoista.

Toisaalta ei Rolling Stoneskaan vaihda soittajia joka levylle.

 

 

Peter Franzén ja Samuli Edelmann.

Oliko sinulla käsikirjoitusta lukiessasi mielessä heti näyttelijät rooleille, vai pohditteko pidempäänkin sopivia näyttelijöitä rooleihin? Elokuvassa nähdään myös vähemmän tuttuja elokuvanäyttelijöitä, kuten Pihla Viitala ja Kristo Salminen - onko mitään kerrottavaa näiden roolien ”miehittämisestä”?

Nyt pitää muistaa, että itse romaanissa on henkilöitä puolen sataa ja elokuvassa päähenkilöitä vain muutama, joten käsikirjoitusta lukiessani olin jo ollut sitä muokkaamassa vuoden verran. Roolivalinnat teen itsenäisesti, osa näyttelijöistä mm. Edelmann ja Franzen olivat mukana jo ennen käsikirjoitusvaihetta ja roolit räätälöitiin heille. Elokuvassa on kuitenkin rooleja enemmän kuin Mäkelä-elokuvien kasvoja, joten jouduin tietysti hakemaan monia uusia kasvojakin. Sehän vaan on mukavaa. Myös kuvausryhmämme on pääosin ollut mukana jo vuosia ja tähän pätee sama sääntö kuin näyttelijöihin: Miksi vaihtaa voittavaa hevosta?


Minkälainen elokuva Rööperi on ja keille se on suunnattu? Koko perheen elokuvaksi sitä tuskin voi kutsua?

Ikäraja tulee todennäköisesti olemaan 15, joten siitä ylöspäin tervetuloa.

Onko mitään hauskoja ja/tai ”mehukkaita” tarinoita Rööperi-filmin tekemisestä?

On tietenkin, muttei niitä kerrota.

 

 

Tomppaa esittävä Samuli Edelmann.

Miten mielestäsi vaikuttaa suomalaiseen elokuvatarjontaan se, että periaatteessa vain elokuvasäätiön tukemat filmit voidaan tehdä?

Kyllähän mitkä vaan filmit voidaan tehdä, kyse on vaan aika kalliista kulttuurin muodosta ja se tietysti rajoittaa teatterielokuvien määrää. Nykyelokuvien budjeteista säätiön osuus vaihtelee neljänneksestä kolmannekseen kokonaisbudjetista, eli muutakin
rahoitusta pitää luonnollisesti saada. Suuria omia riskejä voi ottaa vain tuottaja, joka uskoo isoon menestykseen teattereissa. Rööperi-elokuva sai säätiöltä sata tuhatta euroa tukea, joten suurin osa rahoituksesta tulee muualta.

Suomalaisten elokuvien budjetit ovat kengännauhaluokkaa, jos verrataan Hollywoodiin, tai edes niihin eurooppalaisiin maihin, joissa elokuvia arvostetaan. Miltä tuntuu jokaista elokuvaa tehdessä tehdä kompromisseja, jotta pysytään pienen budjetin rajoissa?

Suunnitellaan elokuvat budjetin mukaan, niin vältytään kompromisseilta. Amerikassa tehdään vuosittain tuhat elokuvaa ja vain murto-osassa puhutaan kymmenistä miljoonista dollareista.

Rööperi saa ensi-iltansa jo tammikuussa, joten onko sinulla uusia projekteja ensi vuodeksi? Huomasin Renny Harlinin Cleaner-elokuvan lopputeksteistä sinun nimesi, oletko kenties mukana myös Mannerheim-elokuvan teossa?

En ole mukana Mannerheim-elokuvassa. Uusia projekteja on kasapäin, katsotaan mikä niistä johtaa tuotantoon.

 

 

Peter Franz én ja Kari Hietalahti.

 

Elokuvasi ovat usein hyvin ”hollywoodimaisia” toimintafilmejä, joiden päätarkoituksena on viihdyttää, eikä välttämättä tarjota suuria ajatuksia tai syvällistä sanomaa. Ohjaatko siis mieluummin viihde- kuin ”vakavammin otettavia” elokuvia?

Mielestäni on olemassa vain hyviä ja huonoja elokuvia ja ohjaan mielelläni hyviä. Viihde itsessään ei sulje pois suuria ajatuksia tai syvällistä sanomaa.

Älä unta nää -televisioelokuva on tulossa televisiosta 24. marraskuuta. Elokuvasta on ollut hyvin vähän tietoa medioissa. Mitä mieltä olet siitä, että kotimaiset TV-elokuvatuotannot tulevat ja menevät, eikä niistä juurikaan puhuta?

Se on tietysti sääli, mutta toisaalta televisiosta tulee niin paljon tavaraa, ettei kaikkea voi jatkuvasti ja pitkään mainostaa.

Miten TV-elokuvan tekeminen eroaa mielestäsi teatterielokuvan tekemisestä?

Ohjaajan näkökulmasta ei mitenkään.

TV-elokuvat saavat yleensä välittömästi ainakin kohtuulliset katsojamäärät, uskotko tämän vaikuttavan siihen, että televisioelokuvia tehdessä ei välttämättä panosteta niinkään laatuun kuin teatterielokuvia tehdessä, koska yleisömenestys on jo tavallaan taattu?

Uskon että laatuun panostetaan resurssien puitteissa. Pitkän elokuvan budjetti voi olla kymmenkertainen tv-elokuvaan verrattuna, joten siinä se laatukin saattaa erottua.

Olet alle neljäkymmentävuotias, jonka ”tilillä” on yhdeksän pitkää näytelmäelokuvaa, joista osa on rikkonut katsojaennätyksiä ja monet olleet vuoden katsotuimpia kotimaisia. Onko sinulla enää mitään saavutettavaa?

Jos ei ole mitään saavutettavaa voi lyödä hanskat naulaan. Tämä on minulle ammatti, jolla myös perheeni elätän, joten siinä riittää vielä saavutettavaa.

 

Monikaa esittävä Pihla Viitala.

Jos näin saa sanoa, niin olet ehkä suomalaisen elokuvan ”uusi” Ere Kokkonen. Mies, joka on ammattilainen ja pystyy ajoittain erinomaisiin suorituksiin (Häjyt), ja jonka elokuvia valtavat yleisömassat käyvät kerta toisensa jälkeen katsomassa, mutta jota kriitikot eivät arvosta. Miltä tällainen ristiriita tuntuu; kriitikot vihaavat, yleisö rakastaa?

En koe sitä ristiriitana. Kriitikot tekevät omaa työtään, minä omaani ja molempien tehtävä on palvella yleisöä. Itse koen siinä onnistuneeni.

Kuka on suosikkiohjaajasi, ja miksi juuri hän? Entäpä suosikkielokuvasi, ja miksi juuri se?

Ikuisuuskysymys, johon on vaikea antaa vastausta. Chaplinista Scorseseen lienee yleinen vastaus?

Et ole tehnyt ensimmäistäkään puhdasta draamaelokuvaa; onko rikos ja toiminta enemmän sinun genresi, vai oletko kenties ”leimautunut” tietynlaisen genren ohjaajaksi?

Kai mä sitten olen, jos niin sanotaan.

Toteutumattomia unelmia tai hankkeita, jotka haluaisit saada tehdyksi?

No vaikka sen puhtaan draamaelokuvan.

Hetki sitten avatuilla nettisivuillamme on ollut jo jonkin aikaa kysely, jossa haetaan Aleksi Mäkelän parasta elokuvaa. Mikä sinun mielestäsi on paras elokuvasi, ja miksi?

En ota kantaa. Kaikki ovat omalla tavallaan rakkaita.

Olet urallasi työskennellyt useiden mielenkiintoisten ja tunnettujen ihmisten ja elokuvien parissa. Minkälaisia muistoja sinulla on esimerkiksi Spede Pasasen kanssa työskentelystä tai vaikkapa pikkurooleistasi Kummeli kultakuume- ja Vääpeli Körmy ja marsalkan sauva -elokuvissa?

Pääsääntöisesti aivan helvetin hauskaa on ollut.

Lopuksi vielä onnittelut lähestyvän syntymäpäivän johdosta. Kenties suuret juhlat tulossa?


Olen yleensä juhlinut elokuvien ensi-illoissa ja synttärit jääneet vähän lapsipuolen asemaan.

 

Haastattelu NJ/Elokuvauutiset.fi, kuvat Solar Films / Jan Granström