THE INVENTION OF LYING
Yhdysvallat 2009

Ohjaus: Ricky Gervais, Matthew Robinson
Käsikirjoitus: Ricky Gervais, Matthew Robinson
Tuotanto: Ricky Gervais, Dan Lin, Lynda Obst, Oly Obst
Pääosissa: Ricky Gervais, Jennifer Garner

1 tunti 36 minuuttia

Minkälainen maailma olisi, jos kaikki puhuisivat vain ja ainoastaan totta? Kuva siitä on varmasti käynyt jokaisen mielessä, mutta hyvin harva elokuvantekijä on lopulta uskaltanut tarttua aiheeseen ja yrittää kertoa valehtelemisen hyvistä puolista. Jim Carreyn jättihitti Valehtelija valehtelija (1997) ei mennyt aiheessa pintaa syvemmälle, vaan piti hauskuuttamisen pääasiallisena tarkoituksena.

Valehtelemisen sietämättömässä keveydessä Konttori-sarjan luonut Ricky Gervais esittelee meille oman visionsa maailmasta, jossa ei ole valheita. Sen myötä ei tietenkään ole televisioviihdettäkään, elokuvia, romaaneita tai muutakaan fiktiota. Sellaisessa maailmassa elokuvakäsikirjoittaja Mark (Gervais) kirjoittaa Opetusfilmi-yhtiölle firman nimen mukaisia käsittämättömän tylsiä opetuselokuvia, joissa nojatuolissa istuva mies kertoo historiallisista tapahtumista ilman, että niitä on mitenkään dramatisoitu. Ikävä kyllä hänen pari viimeistä käsikirjoitustaan ovat käsitelleet ruttoa, joka ei ole erityisemmin houkutellut ihmisiä teattereihin, joten hänen työsuhteensa tulee päätökseen ja sen seurauksena kollega Brad (Rob Lowe) varmistaa asemansa firman tärkeimpänä käsikirjoittajana.

Myöskään työelämän ulkopuolella Markin asiat eivät ole parhaalla mahdollisella tolalla, sillä hän on käynyt epäonnistuneilla treffeillä Annan (Jennifer Garner) kanssa, joka osoittautui hänen unelmiensa naiseksi. Jälkikasvua suunnitteleva Anna ei kuitenkaan voi nähdä heillä yhteistä tulevaisuutta, sillä hän ei halua lasten perivän Markin ylipainoisuutta ja tylppänenäisyyttä. Niinpä Brad näkee tilaisuutensa tulleen, eikä Annaa haittaa lainkaan miehen komea ulkonäkö, joka lupaisi hyvää jälkikasvun suhteen.

{slimbox#1 gl images/muut/arvostelut/elo/lying1.jpg,images/muut/arvostelut/elo/lying1_t.jpg,Ricky Gervais (pressikuva); images/muut/arvostelut/elo/lying2.jpg,images/muut/arvostelut/elo/lying2_t.jpg,Jennifer Garner ja Ricky Gervais (pressikuva); }

Työ- ja rakkauselämän katoamisen jälkeen Markin elämä muuttuu pienessä hetkessä, kun hän pankissa käydessään puolivahingossa sanoo maailman ensimmäisen valheen.  Sen seurauksena hän saa konttorista enemmän rahaa kuin mitä hänen tilillään oli, ja pian hän kertoo valheita myös ystävilleen ja Annalle, joka alkaa sittenkin kiinnostumaan Markista. Kaiken lisäksi Mark saa vielä työpaikkansa takaisin laadittuaan fiktiivisen käsikirjoituksen, jonka sisällön kaikki tietysti uskovat olevan totta.

Odotettua suurempiin mittasuhteisiin Markin uusi kyky paisuu hänen lohdutettuaan kuolinvuoteellaan makaavaa äitiään, jolle hän kertoo kuolemanjälkeisestä elämästä taivaan kaltaisessa paikassa, joka tietysti lohduttaa äitiä ja ympärillä olevia lääkäreitä suuresti: ei siis olekaan totta, että kuoltuaan lakkaa olemasta. Uutinen leviää nopeasti ympäri maailman ja Markista tulee uskonnollista johtajaa muistuttava hahmo, joka kuitenkin itse vain haluaisi Annan omakseen.

Museosta, jossa vahanuket ja muut esineet heräävät öisin eloon kertova Yö museossa (jossa Gervais nähtiin sivuroolissa) oli idealtaan kaikkea muuta kuin omaperäinen, mutta se pystyttiin tekniikan puolesta toteuttamaan kunnolla vasta muutama vuosi sitten. Sen sijaan Valehtelemisen sietämättömän keveyden idea – vieläkin yksinkertaisempi ja vähemmän omaperäisempi – olisi voitu toteuttaa elokuvana jo sata vuotta sitten, mutta syystä tai toisesta se tapahtuu vasta nyt. Sataa vuotta en ole tätä elokuvaa odottanut, mutta pettymys on silti suuri, sillä Konttorin ja Extrasin luojalta olisi voinut odottaa parempaa tulosta; aihe on yksinkertaisuudestaan huolimatta (tai juuri siitä syystä) osoittautunut liian vaikeaksi. Käsikirjoituksessa on hyviä aineksia vaikka kuinka paljon (parasta tarjontaa edustaa kritiikki kristinuskoa kohtaan), mutta niistä ei saada tarpeeksi paljon irti. Sellaisenaan tekstistä olisi saanut varmasti hienon sketsin tai vaikkapa samanlaisen lyhyen komediaelokuvan, mitä briteissä vielä 1960-luvullakin tuotettiin.

{slimbox#1 gl images/muut/arvostelut/elo/lying3.jpg,images/muut/arvostelut/elo/lying3_t.jpg,Ricky Gervais (pressikuva); images/muut/arvostelut/elo/lying4.jpg,images/muut/arvostelut/elo/lying4_t.jpg,Rob Lowe ja Tina Fey (pressikuva); }

Gervaisin ja naapurissa asuvan Jonah Hillin näyttelemän itsetuhoisen nuoren miehen keskusteluiden olisi tarkoitus olla samalla sekä koskettavia että hauskoja, mutta kumpaakaan tunnetta ne eivät onnistu herättämään. Hauskuuden suhteen eniten tarjottavaa on Gervaisin yhteisillä kohtauksilla ystäviään näyttelevien Louis C.K:n ja Philip Seymour Hoffmanin sekä liikennepoliisina nähtävän Edward Nortonin kanssa, mutta minuuteissa mitattuna kyse on vain hetkistä. Tina Fey nähdään pienessä ja mitäänsanomattomassa roolissa, kun taas Lowe tekee nappisuorituksen itseään muita (ja varsinkin Markia) parempana, komeampana ja menestyksekkäämpänä pitävänä Bradina. Myös Garner sopii erinomaisesti rooliinsa pinnalliseksi, silmät pyöreänä ihmetteleväksi Annaksi, mutta hän on tuonut hyvin vähän positiivisuutta hahmoon, jonka seurauksena siitä on hyvin vaikea pitää.

Gervaisin ja Matthew Robinsonin ohjausjälki on lähellä Konttorin pseudodokumentaarista, erittäin pelkistettyä, jopa rumaa toteutustyyliä. Gervaisin ja erityisesti Robinsonin kokemattomuus elokuvaohjaajina lienee suurin syy siihen, miksei heidän laatimastaan käsikirjoituksesta saatu kaikkea irti: vitsit kyllä toimivat, mutta vakaviksi tarkoitetut hetket eivät.

Harvinaista kyllä, elokuvaa ei julkaistu Suomessa sen alkuperäisellä nimellä tai sen käännöksellä, vaan nimeksi on laitettu Philip Kaufmanin Olemisen sietämättömään keveyteen (1988) viittavaa Valehtelemisen sietämätön keveys -variaatio, joka onkin huomattavasti parempi kuin elokuvan alkuperäinen nimi.



LISÄMATERIAALI

"Täysin rehellinen ja aito" making of -dokumentti (7 min), kooste Gervaisin Karl Pilkington -nimisen ystävän seikkailusta elokuvan kuvauksissa (17 min), elokuvan alkuun tarkoitettu sketsi valheen syntymisestä luolamiesten aikaan, poistettuja kohtauksia, pilalle menneitä ottoja sekä ohjaaja-käsikirjoittajakaksikon videopodcast-jaksoja (yht. 10 min).

DVD-JULKAISU

Julkaisija:
Universal Pictures
Tekstitys:
Suomi, norja, tanska, ruotsi, ym.
Ääni:
Dolby Digital 5.1
Kuva:
16:9 anamorfinen widescreen (1.85:1)
Levyjä:
1
Ikäraja:
3

Kiitokset arvostelukappaleesta Universalille!

Ensi-illat

Perjantai 23.2.

phantomthreadjuliste2 threebillboardsjuliste

inthefadejuliste

Lisää ensi-iltoja

Seuraavat kotimaiset:

kaantopistejuliste hevireissujulisteteaser suomenhauskinmiesjuliste yrittajajuliste

Lisää kotimaisia ensi-iltoja

Katsotuimmat kotimaiset 1970–

Katsotuimmat kotimaiset 1970–

1. Tuntematon sotilas 2017 1 002 463
2. Uuno Turhapuro armeijan leivissä 1984 750 965
3. Maa on syntinen laulu
1973 711 909

Katsotuimmat ensi-illat 2018

Päivitetty 19.2.

1. Veljeni vartija  suomi
96 598
2. Supermarsu suomi
79 808
3. Fifty Shades Freed
77 434
4. Kaikki oikein suomi
70 548
5. The Greatest Showman 52 892

Katsotuimmat kotimaiset 2017

Päivitetty 5.2.18

1. Tuntematon sotilas 994 249
2. Napapiirin sankarit 3 270 469
3. Onneli, Anneli ja salaperäinen muukalainen
214 510
4. Yösyöttö 197 085
5. Heinähattu, Vilttitossu ja Rubensin veljekset 160 277
6. Ikitie 130 226
7. Tom of Finland 101 989

ranin

Nyt elokuvateattereissa

veljenivartijajuliste
Veljeni vartija

JP Siili
3. viikko

96 598
katsojaa 19.2. mennessä

 

tuntematonsotilas2017juliste2
Tuntematon sotilas
Aku Louhimies
16. viikko

1 002 463
katsojaa 19.2. mennessä

Kotimaiset elokuvat TV:ssä